View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av emphi Vis innlegg
Dette har du selvsagt helt rett i, og jeg er helt enig med deg. Problemet er at vi ikke lever i en perfekt verden, og det er desverre altfor mange foreldre som forsømmer sine plikter og ansvar ovenfor barnas nettbruk. Desverre kan vi ikke gjøre særlig mye for at disse foreldrene skal skjerpe seg, men det vi kan gjøre er å i alle fall prøve å gjøre rusmiddelforumet mindre tilgjengelig for barn. Jeg vet godt at de fleste blandt den yngre generasjonen klarer å registrere seg på et forum, og sånn sett har du rett i at det ikke vil spille noen særlig rolle fra eller til, men jeg tror fortsatt at det vil føre til at færre barn og unge leser på rusmiddelforumet. (Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har googlet og fått opp treff til forumtråder, hvorpå jeg får opp en login-side og med en gang krysser meg ut, og fortsetter å lete etter et åpent forum.)
Vis hele sitatet...
Jeg synes fortsatt at ikke at ansvaret ligger hos oss.
Vi har strenge regler i forhold til andre sider som diskuterer de samme emnene, og mye bedre moderering, noe som er grunnen til at jeg ble mer aktiv her enn de andre foraene jeg hang på før.
En annen grunn er at freakforum faktisk er så åpent som det er, jeg er en empatisk person (noe jeg la merke til da jeg jobbet som assistenlærer for en andreklasse et år), og føler at nFF er en unik mulighet til å presentere sunne holdninger til yngre mennesker som kan ende på skråplanet.
En ny bruker vil ikke finne ut hvor han kan anskaffe seg illegale substanser her, og vi moderatorene sletter ofte slike tråder av nye uvitende medlemmer.
"Smutthullene" er vanlige ting som enhver kan anskaffe seg: Løsemidler og f.eks Muskatt. Vi har en løsemiddeltråd der vi sier klart fra at dette er direkte fysisk skadelig, selv ved kort tids bruk, og presenterer faktaene for dette, noen få sa seg i mot, og de ble argumentert mot og tok til seg informasjonen. I Muskatt trådene har vi og flere andre medlemmer også presisert at lovlig ikke betyr ufarlig, der og ble man møtt med noe motstand.
Det hele bunner vel i en rebelsk urettferdighetsfølelse, brukerene ser seg selv som et "voksent" individ som har like mye rett til å ruse seg som andre mennesker. Dette er ikke noe vi kan gjøre noe med, men med den åpne dialogen og ofte svært pedagogiske formuleringen som brukes i diskusjonene med disse individene, mener jeg vi kommer mye lengre med enn statlig propaganda og sint tilsnakk.