View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Du spiser avskjæret? Hvorfor i alle dager? Det smaker jo helt skrekkelig. En annen ting er jo at det er neppe spesielt bra for deg å spise det. I det ytre laget så vil det være ting som du ikke er ment spise. Kanskje noen kan sin kjemi bedre enn meg og kan opplyse om alt hva som er på det ytre laget men jeg kan si dette; smaken alene er et signal til hjernen vår at dette skal vi på ingen måte spise. Det blir jo en slags levende kultur utenpå kjøttet når det tørrmodnes. Og den vokser jo lengre kjøttet modnes. Om det er sopper eller bakterier aner jeg ikke. Men det kan ikke være bra å spise det, for det er virkelig en smak du ønsker å unngå. Virkelig.

Dessuten, du modner jo for bedre smak og høyere opplevd kvalitet. Da gir det jo ingen mening å spise avskjæret, for det smaker virkelig vondt.
Vis hele sitatet...
Spørs helt på hvor lenge det har hengt. 2 uker så er avskjæret null stress å spise. Jeg kvernet noe avskjær som hadde hengt mer enn 8 uker og lagde pølser av det. Synes de rimelig gode for å koste så lite (betaler 20 kr kg for avskjær). Er det åpenbart mugg på det ville jeg ikke brukt det, men har ikke merka noe problemer av å spise det hvertfall. Usikker på om tørrmodning blir en type fermentering, men isåfall gir det mening at det ikke er direkte helseskadelig, men en spesiell smak, det har det definitivt. Kan ikke si at jeg synes det smaker vondt, men det er en intens nøttesmak.