View Single Post
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ok, så denne tråden har vært både en inspirasjon men også en tråd som har skapt mye frustrasjon. Det å forsøke å lese seg opp på carnivore livsstilen eller keto er vrient. For det virker som folk er i enten-eller leirene. Og det er nok mye info som legges ut primært for å skape klikk, få opp besøkstall eller sørge for mer viewings. Det er også en endeløs strøm av resirkulert informasjon, gjerne info som gies litt leppestift og make-up men som egentlig er det samme mange andre publiserte way back when.

Er ikke helt der at jeg starter på carnivore, men merker jeg får lyst å teste keto. Og straks en søker på keto så dukker begrep som fett-kaffe opp. Gjerne med produsentnavnet-så-kaffe bak. Og jeg faller for teorien om bulletproof coffee og whatever. Så det kommer jeg til å teste.

Men alle snakker om grass-fed-butter. Såvidt jeg kan finne så har vi ikke noe slikt i Norge. Og ikke i Sverige heller. Tine har økologisk smør, men på spørsmål til Tine så var svaret at ja, kyrne spiser også kraftfor og ikke kun gress.

Teorien bak hysteriet rundt gras-fed-butter synes å være at toksider fra kosten til dyra lettere setter seg i fettet til dyrene. Har ikke kunnskap til å vurdere om dette stemmer. Det kan virke plausibelt, men er det korrekt? Og vil det da også automatisk gjelde for melka, altså vil melka som blir til fløte som blir til smør også ha forhøyet oppsamling av toksider fra kyr som spiser mye kraftfor kontra kyr som bare spiser gress?

Bør en ha gras-fed-smør eller klarer man seg med økologisk smør? Eller helt ordinært tine-smør til under halve prisen? I denne tjukkas-kaffen skal det også en god klunk kokosolje i tillegg til smør. Og helst litt mct olje. Det blir kostbare kaffekopper. Tjukkas-kaffen vil jo hjelpe med å få opp fettprosenten på maten, slik at en slipper å spise enorme porsjoner. Men er det verdt kostnaden eller er ordinært tine smør mer enn godt nok?
Vis hele sitatet...
Sjekk ut tidsporten.no, der har de gressforet smør fra råmelk (upasteurisert) fra Frankrike og Sveits, samt div råmelk oster. Du trenger ikke smør hvis du finner en annen fettkilde, det er bare et av mange eksempler på en god fettkilde (med mindre du er intolerant, noe jeg mistenker at jeg er)

Hvis valget står mellom carnivore og keto så er det vesentlige med begge kostholdene at du er i ketose slik at kroppen brenner fett fremfor glukose/sukker og at du spiser ting du ikke reagerer negativt på. Poenger er å minimere inflamasjon.
Omtrent 80% av kaloriene dine bør komme fra fett (1g fett har 9g kalorier, 1g protein har 4g kalorier). Keto er definitivt mer vennlig for sosiale sammenkomster, men min erfaring er at siden du forsatt er tillatt små mengder karbohydrater er det vanskelig å bli helt kvitt søtsuget dersom dette har vært et problem for deg tidligere.

Selv er jeg forsatt carnivore med fokus på å tilsette fett der det er nødvendig. Hvis jeg spiser magert kjøtt uten å tilsette fett stiger blodsukkeret og jeg føler meg småtrøtt etter et måltid Eksempler på hva jeg spiser ila en vilkårlig dag denne uka:

Frokost:
- 100g nyrefett/talg fra storfe
- 150g stekt lammelever

Lunch:
- 200g kokt svinebog
- 75g beinmarg

Middag:
- 100g nyrefett fra storfe
- 150g lammelår
Sist endret av andlov5000; 20. juni 2019 kl. 05:10.