View Single Post
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Det du linker til er i fra mars 2016. Har skjedd en del på den tiden.
Vis hele sitatet...
«Nå har Stortinget vedtatt en endring i straffeprosessloven som gjør at politiet fra 1. juli kan bruke fysisk makt til åpne telefoner som er låst med såkalt biometri. Det vil si bruk av fingeravtrykk, irisgjenkjenning og andre metoder.» (2017)

Hentet her.
Har skjedd LITT siden 2016, kan du si! Bare en liten lovendring, pyttpytt.

Sitat av Carmex Vis innlegg
Om det er så lett som noen av dere sier stusser jeg veldig på hvorfor jeg sist fikk 7(!) henvendelser fra de sist der de ba meg om å bidra med kode eller fingeravtrykk..?

Også ipad og iphone bare ga de tilbake til meg, hentet de ut hos PST, de ga beskjed om at de ikke hadde fått åpnet de.

Har også hatt flere av androidene mine og samme regla. Vet ikke om det står på ressurser eller hva, men om de hadde fått åpnet de hadde straffeutmålingen gått veldig annerledes.
Vis hele sitatet...
Når var dette? Var det før 1. juli 2017, var det rett og slett ikke lov for politiet og tvinge fram fingeravtrykk for å åpne mobiler. Dersom det gjelder en kode, så har du lov å nekte politiet den informasjonen, men det sier seg selv; enhver siktet i en sak rettet mot en selv har lov å nekte å bidra med informasjon til politiet. Dersom man blånekter, og politiet absolutt vil åpne opp mobilen, tar de den heller til datakyndige som har mulighet til å åpne den uten å bruke kode.

Er nå nysgjerrig på hvor og hva dere baserer deres argumenter på? Kilder, please?
Sist endret av dreamcave; 30. juli 2019 kl. 17:42. Grunn: Skrivefeil