View Single Post
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det du skriver her har egentlig ingenting med det jeg skriver å gjøre. Jeg anbefaler deg å lese alt jeg skriver for du svumler opp med moralistisk harme.

Selvsagt flykter folk fra krig. Men de flykter til nærområdene. Og da er det også reelle flyktninger. Det jeg snakker om er de som drar videre fordi de ønsker høyere levestandard. De er ikke lenger reelle flyktninger fordi de har flyktet fra krigshandlingene. De som eventuelt fortsatt har reelt behov for beskyttelse er de som f.eks. blir forfulgt og trakassert av andre flyktninger. Det vil si homofile som et eksempel. Jeg kommer ikke på så veldig mange andre.

Og det er ikke noe galt i å være lykkejeger. Alle er det. Men det betyr ikke at vi skal la alle komme til Norge. At noen er på jakt etter noe betyr ikke at vi må gi det til dem.

Vi må bruke ressursene der flyktningene er i utgangspunktet, ikke ved å hente dem hit. Som jeg skrev:

"For hver migrant vi tar inn hit kunne vi ha hjulpet titalls eller hundretalls flyktninger i nærområdene, der de ressurssvake fortsatt befinner seg fordi de ikke har muligheten til å migrere videre. Å argumentere for å slippe migranter inn til Norge er altså å argumentere å bruke store ressurser på de som er mest ressurssterke fra før, og da de ressurssvake som er igjen i nærområdene råtne."
Vis hele sitatet...
Jeg ser jeg var lite motivert for en god disksjon i mitt forrige innlegg, jeg skal prøve å holde meg mer saklig.

Du skisserer et typisk "hjelpe dem i nærområdet" forslag. Det synes jeg er et svært lite empatisk forslag både ovenfor flyktningene, men også lite solidarisk med andre land som tar i mot flyktninger. Vi vet at med strengere grenser i hele Europa, blir det overfylt i nærområdene. Tyrkia, Hellas og Italia. Det hoper seg opp i flyktningeleirene, sanitærforholdene er ubegripelig dårlige. Nå kommer kulden over Europa, mennesker fryser i hel. Og hvilken hjelp skal vi kunne gi i nærområdene?

Konflikten i Syria er ikke ventet å avsluttes i nær fremtid. Når IS er ferdige, vil Assad mest sannsynlig trykke en ny opprørsgruppe fremfor seg for at vesten ikke skal ha fokus på han selv.

Det betyr eventuelt at man må investere rimelig mye i nærområdene. Eller tenker du akutthjelp for så mange mennesker på ubestemt tid? La oss si 15, 20 eller 25 år frem i tid. Skal vi pøse på med penger, eller ta i mot flere og investere i dem? Det minner meg om bibelverset der man spør seg om man skal gi en mann en fisk fordi han er sulten, eller gi han en fiskestang og gi han håp om å mettes resten av livet (kanskje en dårlig metafor, men du skjønner forhåpentligvis hvor jeg vil).

Poenget mitt er at Norge er og har kapasitet til å ta i mot vesentlig flere flyktninger enn vi gjorde i 2016. Vi hadde en nedgang på 90% i forhold til 2015. Vi tok i mot under 300 enslige mindreårige. Mot 3500 året før. Vi tok i mot over 30.000 i 2015, mot rundt 4000 i 2016. Det er over 60.000.000 mennesker på flukt i verden. Hvordan kan man moralsk forsvare det som skjer? Det er over 60.000 flyktninger i Hellas nå. Der er en kuldebølge i landet som gjør at de holder på å fryse seg i hel. Klarer vi, evner vi å sette oss inn i deres situasjon? Jeg syns det er vanskelig, det later som at andre ikke har evner i det hele tatt (nei, jeg sikter ikke til noen her nå). Det minner om vår tids Holocaust. Og vi sitter passive og ser på, er blitt medievant eller orker ikke å ta det innover oss.

Jeg har ikke behov for å fremheve meg selv som en moralsk vokter. Jeg har behov for å påpeke noen fakta som det virker som at andre utelater i sine ressonement.

Når det gjelder flyktninger som du refererer til som lykkejegere, altså mennesker som ikke flykter fra humanitære kriser, blir de som regel tilbakeført til landet de kommer fra. Italia har mellom annet utleveringsavtale med Egypt, det samme skjer med Afganske menn i Tyrkia. Disse avtalene gjelder som regel ikke barn (mennesker under 18 år), men dersom vi går inn og ser på dem og tenker litt logisk: Hvem er de barna som flykter? Hvor er foreldrene? Ville du sendt dine barn på flukt, dersom det ikke var høyst nødvendig? Eller har dem foreldre i det hele tatt?

Sitat av hemmeligegreier
Men kristne har andre verdier i tillegg, som er gode.
Vis hele sitatet...
Hevder du helt alvorlig at muslimer ikke har andre verdier som er gode også? Selv om mange muslimer er konservative og kanskje gammeldagse, finner du ekstremt mye kjærlighet i andre religioner enn kristendommen. Jeg ønsker gjerne å se den spørreundersøkelsen du refererer til, for den er enten bullshit eller ekstremt feiltolket fra din side.