View Single Post
Det er en fantastisk idé! Dette prosjektet åpner veldig mange nye muligheter. En ting jeg lurer på er, hvor vanskelig vil vil det være å integrere dette opp mott f.eks molekylmekanikkberegninger? Geometrioptimering av store molekyler er fryktelig knotete, og utføres i dag utelukkende på følgende måte: man starter med en kvalifisert gjetning på hvordan molekylet bør se ut (inputfil), setter i gang det aktuelle programmet man bruker og kommer tilbake senere og ser hvordan molekylstrukturen endte opp (outputfil). Ofte er vil et molekyl imidlertid konvergere mot feil struktur, særlig hvis man ser på eksiterte tilstander og ustabile forbindelser eller andre tilfeller der degenerasjon er et problem.

Nå, det jeg ser for meg at du kan gjøre med opplegget ditt og OR er følgende: start en beregning og overvåk den i sanntid. Du ser den tredimensjonale strukturen endre seg for hver iterasjon. Hvis molekylet ser ut til å konvergere mot feil struktur, så kan mennesket som overvåker prosessen gripe inn og 'hjelpe' molekylet over mot riktig form - f.eks ved å 'ta tak' i molekylet og strekke og bøye det til på riktig vis elns. Det fordrer at man har et kvantekjemisk program som man kan interagere med i sanntid, men det er mulig å lage. Ingen har dog giddet å gjøre det fordi det jeg ser for meg er tilnærma umulig å gjøre på en fornuftig måte med mus og GUI. Men ville det være gjennomførbart med opplegget ditt?
Sist endret av Myoxocephalus; 28. januar 2015 kl. 10:03. Grunn: Fjernas dp