View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Hva slags type behandling har du vært i? Jeg mistenker kun offentlige plasser der det er mest fokus på rutiner, trening og minimalt med terapi?

Jeg kan anbefale deg og forsøke 12 trinns behandling.

Jeg var der du var i midten av 20 årene, planen min var egentlig å ruse meg ihjel, for jeg så ingen mening med livet verken med eller uten rusmidler, og den behandlingen jeg hadde prøvd frem til da var som du beskriver, lite hjelpfull. Jeg ble rein og fikk en pause fra rusen de gangene jeg ikke avbrøt ihvertfall, men noe mening med å være rusfri fant jeg ikke.

Så ble jeg sendt i 12 trinns behandling. Der følte jeg meg møtt og forstått på en måte som.jeg aldri hadde før. Dette fordi de fleste av de som jobber der har bakgrunn som rusavhengige selv. Terapien var intensiv og gikk i dybden, og NA (selvhjelpsgrupper) er en del av opplegget, så der har du gratis "ettervern" resten av livet. Det gav ihvertfall meg en ny måte å tenke på og leve på som gjorde at jeg klarte å bygge meg et liv som ikke bare bestod av å overleve. Rutiner, trening, jobb osv er alle viktige ting, men som regel er ikke det nok til å miste trangen til å ruse seg.

Det er mange som ikke liker 12 trinns og NA og har mye negativt å si om det. Jeg har full forståelse for at det ikke er for alle men det er absolutt verdt et forsøk. Spesielt viss du nå allikevel er der at du bare prøver å overleve frem til foreldrene dine dør og du selv kan slippe å leve mer.