View Single Post
"Hvor er det best i landet å få kjøpt slikt?"
Urmaker Bjerke, Urmaker Lervig, Urmaker Christensen; tre eksempler.

"Må man fysisk innom klokkebutikker eller er det noen gode sider dere kan anbefale dere jeg kan lete rundt?"
Se over, både fysiske butikker og på nett.

"Et sted der man kan sende inn og få den reparert hvis den skulle bli ødelagt(knust glass, produksjonsfeil etc.)"
Se over. En god urmaker både selger og reparerer urene de fører. Og i mange tilfeller må du innom en authorized dealer(AD) for å få reparert klokken eller skaffet deler.

Ganske fet den Seiko'en der, men stållenke og dress er jo egentlig litt faux pas om du bryr deg om sånt.

"Hva ser man etter, omkrets rundt håndledet for å justere hvor lang/hull reimen skal være/hvor mange ledd de må kutte ut eller er dette noe som må prøves fram i butikken?"
Størrelse på reimen eller lenka er det siste du trenger å bry deg om. Enten så justeres det av urmakeren der du kjøper klokken eller så kan du bare stikke nedpå nærmeste urmaker eller smykkebutikk så ordner de reimen og lenken der.

"Er det noen steder der man kan returnere varen samme dag/dagen etter eller om det finnes lignende modeller som brukes til slik formål for å "prøve den ut"
eller er det som regel slik at når den er solgt så er det solgt, og du har kun i butikken til å prøve den ut for å finne ut om du skal betale 20.000 kr for den?"

Tror ikke du får noe prøve-periode altså. Det er å be om mye. Men, stikker du innom Bjerke eller lignende så kan du prøve og teste så mye du ønsker. Tror jeg var nedom Bjerke 4 ganger på en mnd og testet forskjellige ur før jeg kjøpte min siste, og sikkert 2 ganger til for å bare sjekke ut klokken og være 100% på at det var korrekt valg.
Det sagt så har du jo normal angrerett i norske butikker.

"Hvor lang garanti er det vanlig at det følger med ved kjøp av klokke?"
Det varierer fra merke til merke, umulig å si noe på. Tror det er 5 år på min siste Omega for å gi en indikasjon.
Sist endret av moret; 2. januar 2022 kl. 13:06.