View Single Post
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Svarer på de nye spørsmålene nedenfor :-)

Mascot: Tja, både Hegnar og DN har egne børsforum, men dessverre er de for det meste ubrukelig, fordi det er så mange som forsøker å hype aksjer som de selv eier... Da kommer diskusjonen helt ut av kontroll, og det er umulig å få noe matnyttig informasjon ut av folka på de forumene. Når det gjelder generell informasjon om dette, så finnes det mye bra bare man søker på "aksjehandel" på Google - eller leter litt rundt på Nordnet. Du kan også bestille en info-pakke fra de, som du får i posten. Der står det mye bra informasjon.

Conflux: Jeg skaffet meg denne informasjonen mye ved hjelp av egen erfaring. Jeg har startet og eier flere aksjeselskaper selv, og spesiellt da jeg og kameratene mine solgte Biip.no til Egmont og Mediehuset Nettavisen, så "måtte" jeg lære meg mye i forhold til aksjehandel.

Jeg holder meg oppdatert på aksjer ved hjelp av DN, E24, Google Finance, Yahoo Finance, NA24, Sesam Nyheter og Digg (faktisk).

Et godt tips er forøvrig å følge med på de amerikanske børsene. Hvis f.eks United Airlines går bra i USA (når børsen er stengt i Norge), så vil nesten ALLTID Norwegian og SAS gjøre det bra på den norske børsen dagen etterpå. Dette så jeg senest i går, hvor jeg la merke til at UAL (United Airlines) og andre amerikanske flyselskaper steg 11% på amerikanske børser i går. Da la jeg inn en kjøpsordre på Norwegian i dag (den norske børsen åpner ca 12 timer etter at den amerikanske stenger, så man har god tid til å analysere data), og i dag har Norwegian steget ca 11% også.

bobbo, det er umulig å si noe om hvor mye man kan tjene på aksjer. For min egen del, så har jeg en forhåpning om å doble innskuddet mitt på Nordnet i løpet av 3-5 år. Mange ville si det er ekstremt positivt, mens andre ville syntes det var en helt ok plan. Jeg satser imidlertid i vekstsektorer (teknologi og spill), og har veldig tro på at dette vil øke og gi fortjeneste. Så jeg har et mål om å doble aksjekapitalen min. Det "normale" er kanskje å gjøre 10-15% i året på børsen.