View Single Post
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Max-Mekka, hvis du kjøper aksjer for 10.000 kr, og de taper seg 9.000 kr, så er aksjene du eier da verdt kun 9.000 kr. Men som jeg sa, så har du ikke TAPT pengene før du eventuelt selger aksjene når de er verdt 9.000 kr...

Å kjøpe aksjer, er jo å overføre verdien som ligger i penger, til verdien som til enhver tid ligger i en aksje. Og den verdien er ikke konstant; den endrer seg i takt med etterspørselen etter aksjen

Og nei, det er absolutt ikke slik i aksjemarkedet at noen må tape for at noen skal vinne... Økonomi er ikke energi; det er ikke slik at det er en viss mengde penger i verden, som hele tiden må re-fordeles... I takt med at flere og flere land blir mer og mer vestlig, og det skjer mer og mer verdiskapning her i verden, så øker den totale rikdommen for verden. Det er jo såklart en viss skift i verdier, men totalt sett utvider verdensøkonomien hele tiden. Land trykker jo opp nye penger, nye lån gis ut, samtidig som gamle verdier som f.eks eiendommer ikke taper sin verdi. Så du kan kjøpe aksjer med god samvittighet

Det eneste negative etiske aspektet ved aksjehandling slik jeg ser det, er såkalt "daytrading". Da er du ikke interessert i selskapet som du kjøper aksjer i overhodet; du kjøper kun aksjen som ledd i en plan, med det mål for øye å selge den om 1 time eller 1 dag senere - med høyere profitt... Det er ikke det som er "meningen" med aksjemarkedet; egentlig skal markedet være der for å hjelpe firmaer med å hente inn penger til å finansiere planene sine, samt holde oversikt over eierskapsstrukturen i de ulike firmaene... Day-tradere utnytter kun dette systemet dette til egen vinning.

Men klart, alt handler om penger til slutt, så jeg har ikke noe i mot day-trading - jeg bare sier at det er litt mer etisk tvilsomt enn langsiktige plasseringer i aksjemarkedet.