View Single Post
Sitat av The Riddler Vis innlegg
Du vil nok klare å finne blogginnlegg som sier det meste om ulike temaer. Artikkelen i independent har ironisk nok ingen kildehenvisninger
Vis hele sitatet...
Hva snakker du om? Bloggen har linker til forskning og i Independent artikkelen står det helt konkret "The study was published in the journal Current Biology, under the name "Behavioral Responses to a Repetitive Stimulus Express a Persistent State of Defensive Arousal in Drosophila," building on research carried out at the California Institute of Technology."

Hele rapporten ligger her https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25981791/
og på Research Gate.

"Our results suggest that flies' responses to repetitive visual threat stimuli express an internal state exhibiting canonical emotion primitives, possibly analogous to fear in mammals. "

Siden vi ikke på noen måte kan oppleve det å være en flue vet vi ikke om de føler og opplever følelsen av frykt på akuratt samme måten som oss men mye tyder på det. Det er mer om det i de andre linkene også

Sitat av Guy_Incognito Vis innlegg
Fluer har ikke hjerne engang.
Vis hele sitatet...
Joda Hjerneforskere har funnet ut at vi deler 60% av de samme genene med bananfluer, tre nobelforskere har og forska på fluehjernen og hvordan den kan si oss noe om menneskelig oppførsel. Her er det linka til et helt register med forskjellig uavhengig global forskning om det jeg skrev om i forrige innlegg og et kult miniforedrag med en flueforsker og hjerneforsker.

Det er til og med det som omtales som slående likheter mellom noen funksjoner i fluers hjerne som i menneskers hjerne. Du sjekka tydeligvis ikke den forrige TED talken jeg linka til som kilde (anbefales) men her er en til som heter "Why the insect brain is so incredible" https://m.youtube.com/watch?v=OQw3TNRnJ1I

På noen områder er de også smartere enn oss, for mens vår hjerne kan oppfatte 60 bilder i sekundet kan fluers hjerne oppfatte 250 bilder i sekunder. http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-41284065

Her står det også om at labtesting finner indikasjoner i fluers hjerne på høyere kognitive funksjoner og bevissthet som fins i pattedyr og mennesker.
https://greenspanlab.ucsd.edu/networks_fly.html

Sitat av Rosander Vis innlegg
Om du egentlig ikke har peiling på hva du snakker om, hvorfor skriver du da som om du har det og viser til en rekke kilder som foreløpig har blitt dømt nedenom og hjem? I tillegg svarer du på en ekkel måte når du blir tatt med buksene nede..
Vis hele sitatet...
Veit ikke helt hva du er ute etter men kilder jeg har linka til her er for eksempel Sciencemag.org, Bbc science, hjerneforskere som holder foredrag på TED talks og egen youtube kanal Neuro Transmissions, utdanningsforbund Som Agriculture and Life Sciences, forskning publisert i direktivet til Science direct, PubMed som er blandt de største arkivene for forskning og på ncbi.nlm.nih.gov og den abc linken som The Riddler mente var fake news var henta fra Discovery. Informasjonen i den støttes av andre legit kilder som jeg har posta og du kan se foredrag med hjerneforskere som sier det samme.

Som jeg skreiv er det ikke så nyttig for meg å bruke timesvis på å fordype meg i flueforskning for en fremmed på nettets skyld, men det jeg finner ganske kjapt sier at fluer helt klart har en hjerne og kan føle flere av de menneskelige følelsene, frykt er konkret nevnt og går igjen.

Jeg har buksene godt festa og syns ikke jeg har vært ekkel på noen måte overhodet ass! Jeg later ikke som jeg har mye peiling på det her, det er ikke farlig for meg om jeg tok jeg feil. Syns det er kult å lære. Jeg gjengir bare det jeg kom over av å gidde å undersøke litt. Jeg sa også rett frem at jeg ikke hadde fordypet meg i emnet og lurte på om han hadde det. Det hadde jo vært stilig om det var en flueforsker her inne for det er ganske fascinerende Jeg var åpen for at han hadde mer peil enn meg og var på ingen måte ekkel.
Nå har jeg faktisk tatt meg bryet med å bruke mer tid på å undersøke og lære om det fordi jeg syns det er fascinerende, hvis du også vil det så kan du jo sjekke linkene istedet for å anklage andre for å være ekle. Men det må også få være helt fair og forståelig at det ikke er min oppgave å lære opp andre som kanskje ikke gidder å sette seg inn i det selv men bare avskriver all informasjonen. Peace
Sist endret av celtseus; 10. august 2020 kl. 16:09.