View Single Post
Sitat av EzreaL Vis innlegg
Dette. Partiet mangler et tydelig partiprogram og forsøker å fange flest mulig velgere ved å legge seg mot sentrum på de fleste sakene.

Den lave oppslutningen skyldes også Aps interne maktkamper som stadig preger mediebildet.
Eks: Giske-saken. Det at partiet offentlig driver en maktkamp mot en av sine mest populære politikere tar seg veldig dårlig ut.
Det dukker også stadig opp saker om maktkamp på lokalnivå i partiet.

Et siste poeng er AUFs makt i partiet. Det har stått litt om dette i avisene i det siste. Kort oppsummert er AUFs styrke i partiet basert på medlemstall og de har lenge hatt en kampanje hvor man blir medlem for en tier. Det viser seg at opptil 80 % av AUF medlemmer er slike «tiere». Mange vet ikke engang at de blir vervet til ungdomspartiet og hevder f.eks at de trodde de kjøpte en sjokolade osv.

Ap-veteranene sliter på lokalt nivå pga AUF makt basert på medlemstall. I Trondheim f.eks er ikke AUF langt unna flertall i representantskapet (91 av 194). Det at de oppnår så mye makt og blir såpass sterkt representert selv om over 80 % av AUF-medlemmene er førsteårsmedlemmer er litt skremmende.

Så vidt jeg vet er AP det eneste partiet med en slik praksis av representasjon i representantskapet.

Kunne skrevet masse mer, men får stoppe der.
Vis hele sitatet...
Jeg må si meg uenig i at interne maktkamper som Giske saken er avgjørende for partiet sitt fall. Tingen er at sosialdemokratiske parti har falert kraftig over hele europa. Det skyldes at troianske nyliberalistiske hester har innfiltrert partiene og at EØS har økt polariseringen mellom elitister og arbeiderklassene. SÅ uten å skjønne det selv har sosialdemokratiske parti lagt seg langt ut til høyre.
Sist endret av pipestilk; 30. januar 2021 kl. 14:54.