View Single Post
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Dyret Vis innlegg
Er ikke så lenge siden denne utgivelsen kom ut. Rapid7 fant at 2.2% av alle IPv4-adresser (rundt 81 millioner) svarte på UPnP discovery requests. Det er ikke bare routere involvert, men ganske mange millioner enheter fordelt på et par hundretalls ulike produkter.

Siden routere oftest kommer med ISPen så vil jeg anta at det er store variasjoner i antall sårbare modeller fra land til land, og ikke mange i Norge vil være i noen fare.
Vis hele sitatet...
Interessant artikkel, men de referer kontant til "exposed" devices, jeg ser ingen referanse til enheter som har denne exploiten fra WAN siden (sålangt jeg vet er det ingen enheter som svarer på WAN med uPNP iallefall), og de fleste exploitene som er nevnt i bunnen er identifisert for over 5-8 år siden.

Basert på den teknologiske erotikken i norge hvor dagens shitkids ikke klarer å ha et produkt lengere enn ett til to år ville man tro slike produkter med slike exploits ville være long gone, når det er sagt, de eneste tilfellene hvor LAN-siden er eksponert til internett vil jo også være hvor brukeren er en total løk og har bridget uten å tenke på NAT \ firewall eller kobler enheter på egne porter dedikert til direkte aksess til internett uten å tenke på firewall.
(ser man på dette forumet burde det være tilfelle ofte, men jeg betviler på impact i norge er mer enn 0.2-0.3% av alle husstander på maksimumsbasis).

Man må jo heller ikke glemme at verdens største land IP-messig (USA) som har 35% av alle verdens IP-adresser har utrolig mange leverandrører av eldgammel teknologi (direktekoblet på nett) som gjør at dette tallet kan være ganske skewed også.