Tråd: LED-tråden.
View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Dette ser du lett hvis du leser starten av tråden.
En USB-port kan gi 5V ved 100mA. Hvis vi sier at en rød lysdiode trenger en spenning på 1.6V og en strøm på 20mA for å lyse maksimalt, kan du ha 3 lysdioder i serie uten å overgå spenningen i USB-porten. 3*1.6V=3.8V over de tre diodene tilsammen. Dette gir en restspenning på 5V-3.8V=1.2V. Seriemotstanden må da være på 1.2V/20mA=60 ohm. Ettersom du har 100mA til rådighet, kan du ha 5 slike strenger i parallell, som gir 15 lysdioder. Er det akseptabelt med litt mindre lysintensivitet, kan du gå ned på strømmen til f.eks. 10mA. Diodespenningen er i praksis fast, så du ganske enkelt dobler størrelsen på seriemotstanden, og kan da også doble antall strenger, og i effekt antall mulige LED's.
Vis hele sitatet...


hei der.

jeg vurderer og lage meg typ "lys lister" da jeg skal beliste stua mi på nytt. planen var og borre inn 10 hull per list (det blir kun 3 lister langs veggene, den siste veggen er forbeholdt projektoren :P )

har kjøpt meg en slik "soundbox" for pc via ebay, som egentlig skal plugges til pcen (12v).
den har av/ på samt "musikkfunksjon" som å blinke i takt med rytmen (mitt ønske, da jeg får noe "disco lignende" ved behov, fest etc.)

jeg har en modifisert pc-strømforsyner (virker men brukes ikke lenger) som jeg har kuttet av en 4-pins kontakt på. minnes jeg leste ett sted at det var 12v + og - på to av ledningene, samt 5v + og - .

tankene gikk i om led lysene vil takle å bli koblet gjennom slik.


link til soundbox: http://www.alibaba.com/product-gs/22...lor_shell.html

(btw, er ikke bilde av det, men det går to kontakter ut på toppen, ligner veldig på de "nye" kontaktene (for en som nettopp har kjøpt pc siden 2003 elns så virker de nye, jeg er vandt med de gamle 3-pins hvite kontaktene.)
det er også en ledning til , som er formet som type "lyd-inn" kontakt i mangel på ett bedre ord. er dog en pinne i midten på denne (sikkert noe nyere lyd inn system, for en som ikke har ahtt pc interessen de siste 6 årene så er mye nytt for meg, kanskje derfor jeg sliter en del på elektro fronten her.)


jeg har forsøkt en del regnestykker selv, men da med tanke på å kjøre strømmen direkte fra nettet her (230v). ser jo da at motstanden må være nærmere 6000 Ohm, noe som sier meg (trass i liten kunnskap) ikke å være enten gjennomførbart eller lurt heller


(slik jeg forstod innlegget ditt for min del er at dette er gjennomførbart, i værste fall kan jeg koble noen av dem på 5v + og - og dermed få to kretser, som evt kan blinke annenhver gang (min tanke om konstruksjonen.))


noen som har erfaring selv på dette feltet? eller fritenkende?
hjelp taes imot som lærdom

- T