View Single Post
Vil først og fremst få understreket at jeg naturligvis syns forslaget er horibelt, men...

Dette er jo en typisk VG-sak som de har blåst opp i overkant...
Jeg har ikke lest forslaget i sin råform, men kan ikke tenke meg, selv i mine mest sosialisthatende øyeblikk tenke meg at man serriøst vurderer å inkludere opplysninger om elevers seksuelle legning og livssyn i et slikt register.

"Kunnskapsdepartementet er lite konkret på hva registeret skal inneholde." (vg-artikkelen)

Dette sier meg at de i sitt utkast som er sendt ut til høring har hatt en bred tilnærming til hva som kan registreres og at de tabloide mediene selv har blandet inn legning og livssyn. Gjengen i departementet er ikke idioter og er nok fullt klar over at noe slikt aldri ville blitt godtatt. Ikke bare ville elevene og foreldre protestere, men også lærerene ville aldri ha godtatt at de skulle settes til å samle inn opplysninger av en slik art. Jeg vet det er mange her inne med et noe anstrengt forhold til lærere, men dette hadde aldri utdanningsforbundet gått med på.

Når det er sagt er jeg svært skeptisk til alt som heter offentlige registre selv om det nå til slutt viser seg at dette er et register som "bare" skal registrere kartleggingsresultater i fag.