View Single Post
Hva:
Understanding Power av Noam Chomsky fra 2002.


Hvorfor:
Det er en bok som er tilgjengelig gratis på Internet gratis. Det var en videosnutt av Aaron Swartz som sa at boken var "mindblowing" som trigget meg. Dessuten vet jeg at Noam Chomsky er anerkjent og er en veldig produktiv forfatter.


Hvordan:
Boken er delt inn i omkring ti kapitler. Boken er et slags referat fra en gruppesamtale Noam Chomsky har hatt med noen tilhørere, noe som gjør at boken får et uformelt språk. Dette gir også innspill fra de som tydeligvis deltok på denne gruppesamtalen. Det diskuteres blant annet hvorfor USA innvaderer andre land, hykleriet om hvorfor de IKKE støtter humanitær støtte til den tredje verden, men SAMTIDIG påstår de sier de støtter menneskerettigheter osvosv, israel som han kaller en "mercenary state", en teori om hvorfor marihuana ikke er lovlig, osvosvosv.

Jeg tror ikke jeg har fått så mye ut av boken som jeg kunne ha fått. Jeg skulle gjerne hatt en grundig gjennomgang av amerikansk historie de siste 100 årene før jeg satt meg ned med den. Men boken er ganske god og den har forandret litt synet mitt på kapitalisme.