View Single Post
1.
Her er det mye forskjellige meninger og spesifikasjoner. Men, siden du skal ha russebil så kan jeg anbefale noe greier som skal kunne riste bilen ganske hardt.
-Spiller. Her er det ganske greit å ha 2 eller 3 RCA-utganger. Det er disse du kobler til forsterker.
-Forsterker. Her skal du tenke på antall kanaler. Normalt sett er det monoblokk(1 kanal), 2-kanals og 4-lkanals forsterker du får på nærmeste bilutstyrforetning. Men, dette er bare dust å sette i bilen. Kjøp enten 2 stk 5-kanals . Da kan du koble 4 høytalere og 1 subwoofer på hver forsterker, da blir det mye lyd vettu Eventuelt 2-stk 3 kanals forsterkere. Som vil si at du kan koble 2 høytalere og 1 subwoofer på hver forsterker.
Eventuelt om du har en cd-spiller med 3 RCA'er, så kan du ha forsterkere med høytalere på 2 av RCA-utgangene og en forsterker til subwoofer på siste.
-Subwoofer aka BASS.
-Høytalere. siden dette er en russebil og ikke en bil som skal vinne NM i bilstereo så kan du rett og slett kjøpe fulltone høytalere. Det gjør det så mye enkelere å sette på plass og koble opp. Fulltone betyr at høytaleren er èn del, i motsetning til komponent høytalere som er delt opp i 2 eller 3 deler som bobles sammen.
-Ledninger, sikringer, kabelsko og annet småtjafs.
-Anbefaler også å sette inn et batteri til
-Kondensator, kan være greit å ha i en russebil. Denne "lader" opp strøm og sender til forsterkeren om det trengs.

Det var vel alt tenker jeg, ihvertfall sånn omtrent. Og så trenger du jo selvflgelig kasse til subwoofer(e).

2.
Ja, alle merker og sånt kan kobles til hverandre. Du kan lett ha en Fusion forsterker og Sony høytalere. Det eneste du skal være litt obs på er å ikke ha større effekt(watt) ut fra forsterkeren enn det høytalere/subwoofer takler. Eller for å si det på en annen måte, om forsterkeren gir 75w ut, så koble på høytalere som har 75w, om det ikke finnes så ta noen som er litt høyere enn forsterkeren. Ellers så sprenger du dem.

3.
Om du har koblet på systemet så det kan spille med tenningen av i førsteomgang så får jo dette. Men, batteriet tappes fort så hvis du vil spille musikk når bilen står i ro så anbefaler jeg å strate opp bilen innemellom, og ta med et ekstra batteri eller i det minste en batterilader. Kjipt å stå på treff uten å få liv i jævelskapet på hjemreisedagen