View Single Post
Hei,

Kan hende det er et svar i denne tråden men den lang og jeg har prøvd og finne noe her. men prøver og spørre om det er noen som kan hjelpe meg.

Jeg har akkurat fått installert Altibox Viken Fiber, Men jeg ønsker ikke bruke hjemme sentralen deres.
Jeg får internet uten problemer men det er TVn jeg sliter med.

Noen her som ha være behjelpelig med et oppsett.

Oppsett:
Jeg kjører SFP fra altibox rett i mikrotik ccr1009-7g-1c-1s+

Takker for all hjelp

Sitat av atg Vis innlegg
De kan nok det, så dette er jo et god spørsmål.

For å få IGMP proxy til å virke må du få ip i VLAN101, i mitt tilfelle får jeg tildelt i 10.164.x.x segmentet

Hensikten med dette innlegget er å bruke en egen router til å erstatte Hjemme-sentralen(FMG eller andre) til Altibox. Dette beskrivelsen virker med en egen router og med den nye tv-løsningen (Huawei Q22 dekoder)

TV fungerte tidligere med egen router og bridge mode med Altibox, men deres nye TV løsning krever at dekoderen både får tilgang til internett og deres eget vlan101 hvor TV kanalene distribueres, samtidig. Dette løses ved å bruke IGMP Proxy i din egen router. Du vil da få et hjemmenettverk som vil både distribuere internett og tv i samme segment.

Denne løsningen baserer seg på at routeren og tilknyttet fiber(eller Ethernet via media-konverter) mot Altibox overfører 3 vlan:
- Vlan 100 – Phone\Mgmt (er ikke nødvendig for å få TV og Internett til å virke)
- Vlan 101 – IPTV Multicast
- Vlan 102 – Internet

Tidligere var det bare nødvendig å sørge for at TV dekoderne fikk tilgang til vlan101 for å få tv til å fungere, men nå må de nye Altibox dekoderen både ha tilgang til Vlan102(internett) og Vlan101(IPTV Multicast) så FMG sentralen er satt opp som å route all trafikk til/fra internett til lokalnettet (typisk 192.168.x.x\24) hvor TV dekoderen nå står. I tillegg gjør den 2 ting for å sørge for at vanlige TV kanaler vil fungere med TV dekoderen som står i ditt lokalnett:
- IGMP Proxy, som sørger for at når TV dekoderen spør om TV kanaler går ut via vlan101
- Adresse området 172.21.0.0/16 går også ut via vlan101

Dette oppsettet er litt mer kronglete å sette opp, men til gjengjeld får du større fleksibilitet på innsiden i ditt lokalnett. Ettersom både datamaskiner og dekodere vil være plassert i samme nettverk. Eksempel der du bare har en nettverkskabel fra router til en switch i stuen vil du både kunne koble på TV dekoder og datamaskiner\Playstation\TV\etc på samme switch, uten at du trenger å gjøre noe ytterligere konfigurasjon. Tidligere måtte du adskille disse nettverkene med 2 fysiske kabler eller bruke en switch som støttet vlan og overføre forskjellige vlan ut til hvor utstyret står.

Jeg har god erfaring med bruk av Mikrotik utstyr og har brukt dette i jobb sammenheng til å erstatte Cisco ustyr, men til en langt rimeligere sum. Jeg anbefaler følgende hardware, alle skal klare 1\1Gbit:
Mikrotik CCR1009 (brukt i dette eksempelelet). Rå ytelse, 10Gbit, SFP porter. Ca 500USD
Mikrotik RB3011 Bra: God ytelse, 10 porter, SFP port. Ca 180USD
Mikrotik hEX(RB750Gr3): Ok ytelse, 5 porter, bra VPN ytelse, -ingen SFP port. Ca 60USD

Mikrotik har en bratt læringskurve og krever en del basiskunnskap om nettverk og ønske om å lære seg dette. Videre steg er basert på kommandolinje instruksjoner som du må tilpasse noe.
En hvilke som helst annen router som støtter vlan, IGMP Proxy og destinasjons basert routing


# Last ned siste version av routerOS til Mikrotik router. En egen plugin\pakke (Multicast routing)
# må installeres da denne ikke er installert som standard. Hvis denne ikke blir installert, vil ikke IGMP # Proxy bli tilgjengelig på routeren.
# Jeg har brukt sfp og fiber modul direkte mot Altibox, men også en vanlig Ethernet port kan brukes # uten media konverter. Du må sette # mac-adressen på denne porten som går mot Altibox til å være # lik som på din Hjemmesentral\FMG, hvis ikke vil du ikke motta ip-adresse # fra Altibox i VLAN101 og # tv vil derfor ikke virke:
set [ find default-name=sfp1 ] mac-address=xx:xx:xx:xx:xx:xx

# Konfigurer vlanene som skal gå mot Altibox fra routeren din
/interface vlan
add comment=Phone interface=sfp1 name=vlan100 vlan-id=100
add comment=IPTV interface=sfp1 name=vlan101 vlan-id=101
add comment=Internet interface=sfp1 name=vlan102 vlan-id=102

# lag et bridge for IPTV(med mac-add på din FMG hjemmesentral) og tilfør denne bridgen mot vlan101(TV)
/interface bridge
add admin-mac=xx:xx:xx:xx:xx:xx auto-mac=no fast-forward=no name=IPTV-Bridge

/interface bridge port
add bridge=IPTV-Bridge hw=no interface=vlan101

# Sett opp dhcp client, for å få IP mot internett og IPTV
/ip dhcp-client
add comment=Internett disabled=no interface=vlan102
add add-default-route=no comment=IPTV dhcp-options=\
"clientid,hostname" disabled=no interface=\
IPTV-Bridge

# Kjør lokal DNS server på din Mikrotik router
/ip dns
set allow-remote-requests=yes

# Tillat IGMP og UDP trafikk
/ip firewall filter
add action=accept chain=input protocol=igmp
add action=accept chain=input protocol=udp
add action=accept chain=forward protocol=udp
add action=drop chain=input dst-port=53 in-interface=vlan102 protocol=udp

# Sørg for at trafikk mot 172.21.0.0/16 går ut via vlan101
/ip firewall mangle
add action=mark-routing chain=prerouting dst-address=172.21.0.0/16 \ new-routing-mark=IPTV-Mark passthrough=yes src-address=0.0.0.0/0


# Sørg for at trafikk lokalnettet ditt kan aksessere både vlan101+102
/ip firewall nat
add action=masquerade chain=srcnat out-interface=vlan102 to-addresses=0.0.0.0
add action=masquerade chain=srcnat out-interface=IPTV-Bridge

# Merk trafikken så den går mot rett nettverkt(internettt
/ip route
add distance=1 gateway=<her-må-du-sette-inn-gateway-ip-til-altibox-iptv> routing-mark=IPTV-Mark

# Opprett et route merke
/ip route rule
add routing-mark=IPTV-Mark table=IPTV-Mark

# Kjøre IGMP Proxy, så dekoderen får tilgang til Multicast trafikken(TV)
/routing igmp-proxy
set quick-leave=yes
/routing igmp-proxy interface
add alternative-subnets=0.0.0.0/0 interface=IPTV-Bridge upstream=yes
add interface=LAN
Vis hele sitatet...

Hei,

Det er lengesiden du lagde denne men jeg driver nå og tester og får alt til og fungere men. etter CA 10-15 sekunder så begynner bilde/lyd og hakke. tilslutt bil bilde borte. bytter jeg frem og tilbake så fungerer det i 10-15 sekunder igjen

Mats
Sist endret av Veggen; 6. november 2019 kl. 00:32. Grunn: Slo sammen innlegg