View Single Post
Youtube har også hjulpet meg i den forstand at jeg kan søke opp forskjellige teknikker, der diverse folk på youtube forklarer disse nærmere. Ta foreksempel 'sweep picking'.
Vis hele sitatet...
Youtube i tillegg til gitartimer er helt suverent. Youtube alene kan for mange kreve i overkant høy grad av selvdisiplin for å faktisk se de videoene man trenger mest og bygge sten på sten.


Personlig synes jeg at jeg har klart meg greit så langt uten teorikunnskapene, jeg riffer ihvertfall ganske bra og bygger akkordene noenlunde kult når jeg lager eget, men det er alikevel noe som mangler synes jeg.
Vis hele sitatet...
Vel se det, om du lager egne låter så kan du jo noe teori allerede. Akkordene er jo ikke lemfeldig satt sammen, de hører jo til en toneart stort sett om en ser bort fra unntakene som feks lånte toner. At du får til egne låter viser vel at du både har bra ører og du må ha plukket opp noe teori. Det er jo et kjempefint utgangspunkt.

Tror at noe av grunnen til at du ikke har fått veldig mange konkrete tips er at det er ganske vanskelig å tipse konkret til en man aldri har hørt spille, en man ikke aner noe om nivået på. Og det er akkurat det som er gull med å ta timer. En gitarlærer vil raskt se hvor du er og hva du trenger å øve på. De kan også anbefale bøker du bør lese, og har helt sikkert konkrete tips om hva du bør starte med.

De aller fleste musikere er jo ikke født musikalske eller som virtuoser, for de aller fleste så kommer skills som et resultat av nitidig øving, eksperimentering med ulike sjangere og teknikker og la oss ikke glemme, en eller flere mentorer eller lærere som har kultivert både talent og manglende talent og har bygget opp mestring og musikalsk glede ved å skape mange og små nok delmål til at studenten blomstrer og finner den indre gleden av å mestre og dermed får den indre driven til utforske sitt instrument ennå mer.

Lykke til. Oh and btw. Om du skal gi deg selv en julegave i år, hvorfor ikke la det bli gitartimer?
Sist endret av _abc_; 17. desember 2020 kl. 17:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.