View Single Post
Sitat av SteadyEddie Vis innlegg
Her er det på sin plass med en oppklaring. Jeg har en venn som har vært utsatt for denne karen (nei, det er ikke meg), der han via et sekundært ledd endte med å bruke to svært enkle bilder som da skal ha tilhørt denne aktøren. Han svarte som sant var at han hadde ansvaret som sluttbruker av bildene, men hadde vært i beste tro, og at både folkeskikk og forretningsskikk tilsier at man i det minste kan ta kontakt med den som har gjort bruk av bilder for å avklare hva det dreier seg om. I min venns tilfelle var svarene direkte tåpelige, og det var krystallklart at dette ikke handlet om noen som følte seg "bestjålet", men en ren forretningsmodell. I en verden der selv den beste gjør feil kan vi ikke ha det sånn at noen har frihet til å blakke en medborger utelukkende basert på grådighet. Det er det dette dreier seg om. Ikke kunst, ikke unike krigsbilder, men platte illustrasjoner av typen blomsterbukett, slottet osv.
Denne karen har vært intervjuet om fenomenet, og han innrømmer langt på vei at han aktivt driver med dette. Når han i tillegg driver og henger ut folk og stempler dem som "tyver", krysser han selvfølgelig en linje. Er det noen her inne som vil at dette skal være omgangsformen vår i dette landet?
Det jeg har hørt om dette, uten å kjenne detaljer, er at han har ertet på seg noen som ikke kommer til å la dette passere. Jeg vet ikke om de har noe kompromiterende på ham eller om de har en juridisk inngang, men det kan jo bli spennende å se. I den grad det er hold i påstandene, selvfølgelig.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at dette er samme aktør all den tid samtlige fotografer i landet vil ha en egeninteresse i å beskytte og ta seg betalt for sitt eget arbeid?