View Single Post
Hei

Jeg la ut boligen min for salg privat og hadde i den forbindelse besøk av profesjonell fotograf som tok bilder. Mottok bildene og var stort sett fornøyd med dem. Områdebilder hadde vedkommende dessverre ikke tatt så jeg fant 4 stk fra andre Finn annonser som jeg la inn i min annonse. Et av fasaden på boligsameiet der jeg bor, ett naturbilde (turområde i nærheten), et av en båthavn og et av den lokale dagligvare butikken. Veldig generelle bilder som som ikke inneholder personer.

Fikk for ikke lenge siden følgende epost:

Hei xxxxx,

Jeg har blitt gjort oppmerksom på din annonse for salg av leilighet i xxxxxxxx og kjente igjen noen av områdebildene fra vårt arkiv. Disse bildene er opphavsbeskyttet i følge Åndsverksloven og bruk av disse er regulert i våre salgs- og leveringsbetingelser som du finner på www.xxxxxx.no. Din bruk av disse bildene er ikke avtalt med oss og du vil derfor motta en faktura på kr 5.840,- ink. mva for tyveri av disse bildene. Prisen er regnet utifra pris på en vanlig fotopakke med 100% tillegg for uautorisert bruk. Bildetyveriet er godt dokumentert med bilder og film.

Må ærlig innrømme at jeg ble litt paff, men forstår etter å ha lest meg litt opp at vedkommende til en viss grad har rett til en form for erstatning.

Det jeg reagerer på er størrelsen på kravet på kr 5840. For det første tar han seg betalt for en vanlig fotopakke som jeg antar er ca 15 bilder. Deretter tar han 100% påslag for uautorisert bruk.

Mer spiselig hadde det vært om han faktisk hadde tatt seg betalt for 4 stk bilder + ett påslag, men ikke 100%.

Jeg har beklaget skriftlig og fjernet bildene, men ingen reaksjon fra deres side. Mao dukker det nok snart opp en faktura i postkassa.

Jeg har ikke tenkt til å betale kravet i sin helhet da jeg mener det er rent røveri og at kravet ikke står i forhold til "lovbruddet" som er begått.

Er det noen med juridisk bakgrunn eller erfaring, evt bare sunn fornuft som kan gi meg noen råd?

Takker
Sist endret av Zolly; 14. januar 2019 kl. 14:53.