View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av stepry Vis innlegg
Uavhengig om det opprinnelig startet som en bløff så maler han seg selv inn i et hjørne, og det begynner å bli vanskeligere og vanskeligere å se hvordan vi kan unngå ytterligere eskalering. Selv om det er et stykke igjen til tredje verdenskrig, så er det ikke vanskelig å se for seg at vi beveger oss i den retningen.

Kan du ser for deg et plausibelt scenario hvor konflikten deeskaleres? Jeg synes det virker ganske naivt å tro at Putin skulle erkjenne nederlag når han allerede er så investert, og tilsynelatende så finnes det ingen utvei som ikke innebærer at Putin taper ansikt (fremstår som svak).

Du sier at ingen av kan vite utfallet i denne konflikten, det er jeg enig i. Men da har du heller ikke belegg for å påstå at det er liten sannsynlighet i samme setning. Ingen vet, men det er dessverre langt enklere å finne plausible negative scenarioer enn positive i denne konflikten.
Vis hele sitatet...
Men du legger jo ikke frem et eneste argument? Du skriver en hel del ord men i grunn har du ikke kommet med noe nytt i debatten. I tillegg driver du å snakker ned motparten i debatten her og kaller de naive.
Altså, om du hadde hatt substansielle bevis for å bygge under påstandene dine, referert til disse, og motparten hadde gjentatte ganger ignorert det så hadde du hatt en god grunn til å kalle de naive men å bare slenge det ut slik blir litt flåsete.

Uten å bygge under påstanden kan jeg i samme ånd si at det er naivt å tro at ikke oligarkene under putin ikke gjør noe drastisk snart.
Flere av de har "tatt sitt eget liv", som jeg er ganske overbevist om er KGB sitt verk.
Kanskje de bestemmer seg for å bli kvitt bråket og la rikdommene deres være i fred. Eventuelt kanskje også innad kretsene under Puten, en eller annen KGB tulling.
Vi kan evt ta en annen vinkel: Vi har ingen idé om hva tilstanden til atomvåpene deres er, men det vi vet er at det koster mye penger og ekspertise å vedlikeholde de, vi har nok av bevis at det ikke står så godt til med mye enklere teknologi i styrkene deres.
Jeg har med andre ord ingen problemer med å finne scenarioer som deeskalerer situasjonen.

Men i ånden av trådens originale problemstilling så synes jeg det er klart vi skal støtte Ukraina, det kan hende konflikten står meg litt nærmere da jeg har kollegaer som er Ukrainsk, jeg har fått et innblikk i hvordan det kan være siden de har hatt jevnlig kontakt med slektninger som fremdeles befant seg i landet da Russerne invaderte.
Poenget mitt er litt som i South Park sin infamøse dobbelepisodeavslutning, der de sensurerte slutt talen til Stan: Vold ser ut til å fungere, så om du vil få til noe, bruk vold.
Det er det prinsippet vi må stå i mot, forfedrene våre ofret seg for friheten vi har i dag, og det vil komme en tid der man må ofre igjen for å finne fred. Tyrrani må aldri aksepteres.
Sist endret av Dodecha; 30. april 2022 kl. 12:38.