View Single Post
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Polske grensevakter hevder Hviterussland utstyrer migrantene med tåregass
Hviterussland tar i bruk stadig kraftigere virkemidler, ifølge Polen. Migranter skal ha blitt væpnet med tåregass.
I tillegg kommer det påstander om at laserstråler brukes mot polske grensevakter.


Meldingen om at hviterussiske myndigheter har utstyrt migranter med tåregass kommer fra en talsperson for den polske grensevakten,
og er blant annet sitert av nyhetsbyrået AP.

Ap sendte i dag også ut en video som viser hvordan hviterussiske styrker skyter laserstråler mot polske grensevakter
på den andre siden av et piggtrådgjerde.

Digitale signaler på grenseområdet blir også slått ut, men det er ikke klart om det er myndighetene i Polen eller Hviterussland
som står for jammingen, eller forstyrring, av signalene.

Er det vanlig å bruke laser i krig?

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kjenner at jeg ikke liker det her, å hadde jeg bodd i grenseområdene enten i Polen eller Hviterussland
ville jeg vært alvorlig bekymret.
Vis hele sitatet...
– Lokalbefolkningen her er livredd for at det skal bryte ut krig, sier NRKs Roger Severin Bruland. De fleste støtter myndighetenes harde linje.

Polsk UD: – Vi har ikke noe ansvar for mennesker som fryser i skogen
Det er disse menneskene:

Det nærmer seg minusgrader om nettene i området.
Kvinner og barn sover utendørs i kulda. Flere personer har allerede omkommet, og det er økende koronasmitte.
Ifølge den polske avisen Gazeta Wyborcza er minst ti andre mennesker funnet døde i grenseområdet siden august.
Sist endret av vindaloo; 13. november 2021 kl. 17:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.