View Single Post
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
At Russiske jagerfly/bombefly patruljerer i f.eks nord-områdene og til dels veldig nærme Norsk luftrom er ikke uvanlig.
Vanligvis vil det føre til at Norske fly ligger tett ved for å markere territoriet.

Hvordan Hviterussland praktiserer dette vet jeg ikke, men Russland har to dager i strekk ligget på vingene over landet
med fly som bla. er i stand til føre atomvåpen. Vanskelig å se det som noe annet enn i sammenheng med den pågående
konflikten på den Polske grensen.

Merkel ber Putin om hjelp
Tysklands forbundskansler Angela Merkel ringte i går til Russlands president Vladimir Putin for å drøfte migrantkrisen.

Kanskje er det dette som er planen til Putin, å komme EU til unnsetning, slik at det sees mildere på hvis han førsøker seg
på Ukraina igjen. Litt som sist, i 2014, da han arrangerte Vinter OL før han tok Krim.

I deler av barndom/ungdoms tiden min på 80-90 tallet var den kalde-krigen fortsatt en ting,
men da forholdt jeg meg ikke til det eller brydde meg nevn verdig.

Så dukket Jan Teigen opp og kunne rapportere om at "Vind fra øst er blitt mildere i år" og "Kan vi tro att det er sant"
Mange, meg selv inkludert, gjorde og trodde det. Gorbatsjov blåste fønvind over landet.

Flashforward til 2021
Setter fallskjermjegere inn på grensen til Polen og Litauen
Spesialstyrker fra Russland og Hviterussland deltar i alarmøvelse like ved den polske og litauiske grensen, der
15000 tusen Polske soldater er utplassert, alt mens jager og bombefly fra Russland og Hviterusslands felles luftforsvar ligger i luften

Kjenner at jeg ikke liker det her, å hadde jeg bodd i grenseområdene enten i Polen eller Hviterussland ville jeg vært alvorlig bekymret.
Sist endret av vindaloo; 12. november 2021 kl. 14:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.