View Single Post
stepry's Avatar
Trådstarter
207
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er vel del av problemet, du annerkjenner ikke din egen uvitenhet om temaet. At DU ikke kan se hvordan de kriteriene gjør at man ikke kan forske skikkelig på Terje sitt tilfelle er ikke relevant: Du er ingen forsker og har således ikke kompetansen til å gjøre en slik vurdering.
Vis hele sitatet...
Selv om det åpenbart ikke blir oppfattet som at jeg er kjent med min egen uvitenhet, så er jeg definitivt det. Det som skiller meg fra evig uvitenhet, er at jeg prøver å forstå. Alt jeg stiller er spørsmål, hvor mitt mål er å forstå hvorfor man ikke er interessert i å forske på slike tilfeller. Jeg tviler ikke på at det er gode grunner til at man ikke gjør det, men hittil så har jeg ikke fått noen grunner som kan forsvare å la en slik mulighet glippe.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Men, om du mener dette er så viktig, at det kan ha så store betydninger for forskning, samt at du sier deg uenig i hvordan forskere prioriterer arbeidet sitt så har du en gylden mulighet til å utdanne deg som forsker og fortelle de andre hvordan arbeidet virkelig skal gjøres?
Vis hele sitatet...
De fleste leger er ambisiøse under utdanning, men mister gløden når de blir satt i et umulig system (som fastlege f.eks). Poenget er at det å observere ting fra sidelinjen er en urettferdig frihet, som pasient kan man føle at man ikke får tilstrekkelig oppmerksomhet fra lege, men fra sidelinjen så kan man forstå hvorfor en lege ikke har tid/ressurser til å leie alle pasientene i hånden. Fra sidelinjen så kan man også misforstå ting, og stille dumme spørsmål - men jeg prøver virkelig ikke å kritisere forskere eller leger, jeg prøver å forstå "systemet" de jobber utifra. Jeg er helt sikkert ikke smart nok til å utdanne meg som forsker.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg jobber ikke med noe så avansert som forskning, men bare i mitt felt (lysdesign) har jeg møtt ganske mange "amatører" over tiden som har den mest brilliante ideen som de bare må dele med meg. Etter de har formidlet den kan jeg fortelle de hvorfor det de tenker er totalt feil eller hvordan eksisterende løsninger er mye bedre enn forslaget deres.
Vis hele sitatet...
Jeg har også hatt jobber hvor det er veldig mange som tror de kan mye, stiller kritiske spørsmål og prøver å instruere. Det var frustrerende i starten, helt til jeg fant ut hvordan jeg kunne forklare ting på en måte som gjorde at de forstod det. Det er det som er nøkkelen for å få meg til å holde kjeft også, jeg trenger bare å forstå hvordan man kan være så sikker på at det ikke er noe å lære fra tilfellet til Terje.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
1. Alt som er for godt til å være sant er det: Slike unike historier om folk som overlevde kreft pga en diett er ofte løgn, slik som at her unngås det veldig å nevne strålebehandlingen. For meg er det da ubetydelig hva slags diett man gikk på, det er litt som å si at det var klimaet som ødela hiroshima når man godt vet at atombomber ble sluppet der.
Vis hele sitatet...
Men hallo, strålebehandling er tradisjonell behandling, det er det samme behandlingstilbudet som alle andre får. Det har imidlertid fortsatt ikke kurert noen andre i Norge med den samme diagnosen.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
2. Forskere er ikke så tafatt som du skal ha det til.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt, og tror heller ikke at forskere er tafatte.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
3. Du har ingen ekspertise i forskning og tror dine anekdotiske overbevisninger har mye større betydning enn de i virkeligheten har.
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke om de har noen verdi i det hele tatt, antakeligvis ikke - men jeg leter fortsatt etter svar på spørsmålene.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vi har vel nå kommet til slutten av diskusjonens høydepunkt: Ingenting nytt er presentert, men du lar deg ikke overbevise av andre argument for du mener du har rett, og da blir det som å diskutere med religiøse: Man kan aldri vinne frem.
Vis hele sitatet...
Den der svei faktisk, kjipt å høre at du får inntrykk av at jeg bare er ute etter å kverrulere. Tro meg, jeg vet at mange låser seg 100% til ideologier og konspirasjonsteorier, men jeg har ikke låst meg. Jeg har ingenting å vinne på å ha rett dersom jeg er den eneste som tror en ting, jeg vil gjerne leve et liv hvor jeg føler meg forstått av andre, og deler de samme meningene som andre - det hadde gjort livet litt mindre ensomt.