View Single Post
stepry's Avatar
Trådstarter
207
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Men du må da klare å se det fra den andre siden også? Det er veldig lett å la seg forføre av den fantastiske historien om Terje. Og siden du ikke har noe utdanning/kunnskap om hvordan denne typen forskning utføres så kommer du med et forslag som ikke henger helt på greip:
Slike medisinske studier bruker store grupper av mennesker for å bekrefte data. En enkelt person er for lite data å hente ut fra og forslaget ditt er da urimelig.
Vis hele sitatet...
Definitivt, jeg gjorde den samme feilen i diskusjonen om Covid-vaksine også. Jeg glemmer å presisere at jeg er inneforstått med at det er utrolig(!) mange påstander om helse på nettet, som man definitivt er nødt til å ignorere. Det jeg ønsker er at dersom det i forskningsmiljøet er gode grunner til å ikke forske på denne type fremgangsmetode, så vil jeg gjerne vite hvorfor. Nå er det dessverre slik at jeg ikke kan stille dette spørsmålet direkte til forskningsmiljøet, derfor spør jeg her.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Vet du at det ikke har blitt kjørt en studie på det? Det virker jo ikke som du orker å gjøre grunnleggende research på emnet og dytter ansvaret over på oss som argumenterer i mot, det blir litt feil. Det er du som kommer med påstander her og antar mye om forskningen og hvordan ting gjøres mest effektvt.
Vis hele sitatet...
Jeg har søkt etter stuide på dette, uten å ha funnet noe. Hvorfor sier du at jeg ikke er villig til å gjøre grunnleggende research på emnet? Refererer du til at jeg ikke hadde tallene på hvor mange som hadde hans spesifikke type krefttilfelle? I så fall så er det fordi jeg ikke har forutsetninger til å vite hvilke faktorer som spiller en rolle ift. differensiering av forskjellige typer lymfekreft.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Man kan gi Terje fordelen av tvil: Det er godt mulig han lyver såpass bra for seg selv og at han faktisk er overbevist om at han har funnet noe hemmelig: Det er like mulig at han har f.eks en genetisk fordel og at han hadde blitt kurert selv uten dietten og de andre tingene han selv mener har bidratt til friskmeldingen: Vi har rett å slett ikke muligheten til å sjekke det da vi ikke har en-egget tvilling vi kan sjekke det opp mot.
Vis hele sitatet...
Det er dette som er litt av poenget mitt, dere er så overbeviste om at det han hevder fungerte for seg er feil at dere er bombesikre på at han må lyve til seg selv. Det er jo ikke akkurat sånn at han er den eneste i verden som har blitt frisk fra hans type kreft, hva med å sammenlikne mot andre mennesker i verden som har blitt friske?

Igjen så må jeg presisere at det ikke er slik at jeg er skråsikker på at metoden han brukte er en løsning på denne type kreft for alle, men det er overbevisende nok for meg til at det er verdt å undersøke. Ikke bare basert på hans spesifikke tilfelle, men også basert på kombinasjonen av hvor lite vi vet om kosthold, og hvor mange som hevder å bli friske av lignende type kostholdsforandringer. Dersom du hører på podcasten, så hadde han også synlige svulster som forandret seg i tråd med hypotesen ift. kosthold - så at det har en innvirkning virker åpenbart, spørsmålet er i hvilken grad, og for hvor mange.

Sitat av *pi Vis innlegg
Men hvem i all verden er det som sier det? Hvis vi ikke trodde det fantes forbedrinsgpotensiale, hvorfor i all verden skulle vi bruke milliarder på forskning? Det vi er uenig i er hvordan man får god, objektiv, holdbar kunnskap om disse forbedringene. Der går vi for årevislange randomiserte studier med stålkontroll på variablene, heller enn å se en youtubevideo av en fyr som føler noe om hvorfor han ikke har kreft. Hvem er lat her?
Vis hele sitatet...
Forbedringspotensiale i forhold til kriteriende man bruker i forhold til å vurdere hva som er verdt å forskes på.

Sitat av *pi Vis innlegg
Påstår du at det ikke blir forsket på kosthold og kreft? Det gjøres ved å følge opp testgrupper og kontrollgrupper over tid, ikke ved å se på en tilfeldig person som har overlevd og så se bakover i tid og velge seg én forklaring av en million mulige.
Vis hele sitatet...
Har du gjort dette søket selv? Det er mange studier på kreft og kosthold, og samtlige viser til at kosthold har noe å si. Nettopp derfor hadde det vært interessant å kjøre en studie på en komplett hypotese ift. kosthold.
Sist endret av stepry; 18. januar 2021 kl. 11:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.