View Single Post
Mener du helt alvorlig at det er fornuftig å begynne å sette ild på kultur bare fordi noen eller mange ikke liker det?
Vis hele sitatet...

Jeg har da ikke forsvart handlingen, jeg bare nevnte det og jeg forklarte årsaken til at de brant bøkene. Det var jo ikke en offentlig sensur, ei heller var det staten som var pådriver for å brenne bøkene til Hamsun. Det var en spontan reaksjon fra folket fordi de følte seg sveket av en av landets fremste kunstnere, en som fikk nobelspris. Dette var bøker som befant i "alle møblerte hjem". Og det gjorde kanskje også at de følte så kraftig på det de opplevde som landssvik.

Det handlet ikke om at de ikke likte det Hamsun skrev om, de likte ikke at Hamsun var nazist. Og det var jo ikke staten som brente bøker. Ei heller var det en politisk eller kulturell baktanke. Det var enkeltmennesker. Hverken du eller jeg kan gjøre noe med at de brente bøkene.




Jeg føler litt at du begynner å argumentere litt som div ekstremister.
Vis hele sitatet...

Nei nå får du gi deg, hva er dette for personangrep?


Var det greit av Taliban eller hvem det nå var å skyte raketter mot å ødelegge Buddha statuene på 90-tallet, bare for at de ikke likte den kulturen?
Vis hele sitatet...
Hva er det du snakker om? Taliban? Raketter? Dette nærmer seg jo regelrett stråmann eller i verste fall debattdiktatur. Slutt å tillegge meg meninger.

Nazistene var jo også glad i å brenne bøker. Vil vi tilbake dit hen at det er staten som skal måtte fortelle oss hva vi skal like og ikke av de forskjellige kunstneristiske uttrykkene, bare fordi noen kan syns det er krenkende?
Vis hele sitatet...

Det er faktisk innen for styringsretten til en redaktør å velge hva som kommer på trykk, eller hva som sendes på skjerm. Det er redaktørens jobb, og plikt å ta slike vurderinger. Det handler ikke om at TvN dikterer hva du skal like eller at de disser kunstnerne. Tvn viste jo serien, bare ikke på linjær TV. Den Grease filmen ble jo også vist, kritikken kom i etterkant. Så det er jo ikke hverken snakk om sensur eller kulturdiktatur. Og siden du uttalte deg om Grease idag, så spør jeg igjen. Er det egentlige problemet ditt at folk klaget på filmen? Er det DU som skal bestemme hva folk skal mene? Eller om de kan skrive det de mener? Nå motsier du deg selv her.

Om en redaktør faktisk gjør jobben sin og merker en film eller serie, får du da en dårligere filmopplevelse? Forringer det opplevelsen din på noen måte? Eller hva om du må streame serien fremfor å se den på kabel tv? Ødelegger det filmen?

Du blir jo helt Donald her, lager din egen virkelighet. Du roper opp om sensur, også der det ikke var sensur. Du prater om at andre dikterer hva vi skal se på, hva vi skal like. Men det er jo ingen som gjør det. Det er ikke det dette handler om. En tv stasjon som TVN må faktisk ta redaktørhensyn. Det er mange som skal enes. Det er annonsører, seerne, budsjetter og ikke minst redaktørens ansvar som skal balanseres.

Det har vært mange låter som har blitt banna på radio. Det ble jo ikke sensur. For folk strømmet jo til platesjappene så snart en låt ble nektet spilletid på radio. Hamsuns bøker ble jo ikke borte. Det finnes fremdels bøker i originalutgave, de er på alle bibliotek, sikkert mange som lydbok og det er har kommet nye opplag. Du får kjøpt på nett, hos din lokale bokhandler osv.