View Single Post
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Mener du at mat hijacker belønningssystemet i hjernen LIKE KRAFTIG som for eksempel Amfetamin? Eller Heroin? Og har det samme effekt på nevrotransmittere som Serotonin eller binder seg til f.eks MU-opioid-reseptorene som er en av faktorene som gir Heroin den intense avslappede euforisk følelsen?

Ja, mat er avhengighetsskapende, men på LANGT NÆR like avhengighetsskapende som sterke narkotiske stoffer. Og da burde det være ganske mye enklere å kvitte seg med denne matavhengigheten.

Det siste jeg skrev om lav intelligens er en personlig påstand jeg kastet ut basert på erfaring da både unge og eldre jeg kjenner som er overvektige gjerne er litt trangere i nøtta og mindre disiplinerte enn folk i samme alder som er normalvektige eller regelrett tynne.
Jeg er enig i at det er en ufin påstand å slenge ut, men sånn får det nå bare være.

Forøvrig vil jeg takke for at du komplimenterer meg for at du synes jeg skriver mye bra, det er gjensidig

Vil legge til at om mat hadde vært like kraftig avhengighetsskapende og gitt samme eufori/avslappethet som dop, speed eller benzo så hadde tilnærmet alle mennesker vært smellfeite.
Vis hele sitatet...

Nå forenkler du - for det er med mat og belønningssystem virker ikke likt på alle mennesker. Noen blir bare mette av å spise. Andre får full aktivitet i belønningssenteret i hjernen. Og det er gjerne disse som ender opp med overspising og seriøse vektproblemer. Men også overvektige med overspisingsproblemer kan som andre, fint klare å gå ned i vekt og spise mindre enn de forbruker, men suget etter mat kan være like sterkt som før de gikk ned i vekt. Også lenge etter vektnedgang.

Slik at det blir en evig kamp mot maten og overspisingen. Ikke ulikt det mange rusmisbrukere opplever. Etter noen uke/måneder er det fysiske suget etter stoff borte - men det psykiske begjæret river og sliter i dem og mange faller tilbake til rus selv etter mange år som nykter. Det kan feks være dramatiske endringer i livet, at manglende mestringsstrategier gjør at de velger det de vet virker. Rus eller mat. Så er de på kjøret igjen.

Problemet rundt dette med mat er vel minst todelt. At det ennå forskes på, og at slik det er med rus så kan det kreves en form for ettervern for å faktisk klare å avstå fra tilbakeslag etter at første runde er vunnet. Overspising er vel også tatt inn under paraplyen spiseforstyrrelser, og er nå anerkjent som en lidelse og er blitt en diagnose. Så dette er faglig akseptert.