View Single Post
Sitat av Deezire Vis innlegg
Ja, helt klart.

Og nå er det viktig å huske på at spiseforstyrrelser er et veldig bredt begrep. Anorexia og bulimia er bare to av flere former for spiseforstyrrelser, med forskjellige fysiologiske og nevrologiske trekk. For en bulimiker så vil belønningssystemet bli kapret på akkurat samme måten som ved rusmidler, og som med rusmisbruk så finnes det grader av avhengighet. Det er fysiologiske og nevrologiske faktorer som gjør deg mer eller mindre disponert for avhengighet, om det er av rusmidler eller mat. Mange av disse faktorene overlapper hverandre.

Siden spiseforstyrrelser i stor grad har vært preget av tanker om mangel på selvkontroll så er forskningen på feltet relativt ungt enda. Bl.a. observerer man at personer med anorexia har signifikante endringer i responssystemet for belønning. Spørsmålet er om det er forårsaket av sykdommen eller om det personen er predisponert for det. Ikke hvorvidt det er en endring.

Så nå skal du ta denne personen, som uavhengig om de er predisponert eller har fått en nevrologisk endring som og gjøre dem syke, og gi dem mat for å gjøre dem friske. Prøv å gi en amfetaminmisbruker en liten dose hver dag og se hvor lenge de holder seg rusfrie når de slipper ut fra avrusningen. Og de kan ikke slutte med det, for godt, de må for alltid ha et forhold til mat, og potensielt med permanente nevrologiske endringer. Vi har ganske solid forskning på at enkelte personer er mer disponerte for rusavhengighet. Det er mye som tyder på at det samme gjelder for spiseforstyrrelser.

Du kan ta en tur opp til regional seksjon spiseforstyrrelser (RASP) ved Ullevål sykehus (ikke gjør det, figure of speech), de som ikke allerede har dødd innen de kommer dit har gjerne vært i tung behandling i store deler av livet sitt. Spiseforstyrrelser er i langt større grad en usynlig sykdom fordi folk forsvinner inn i helsevesenet, eller rett og slett bare dør i ung alder. Prognosene for å bli frisk av en alvorlig spiseforstyrrelse er tilsvarende tungt rusmisbruk. Med andre ord ikke veldig gode.
Vis hele sitatet...
Dama er tidligere anorektiker og bulemiker og har tilbragt tilsammen 2 og et halvt år i behandling på blant annet RASP. Jeg er veldig klar over at spiseforstyrrelser er en kompleks og meget alvorlig (livstruende) lidelse. Dama holdt på å stryke med da hun manglet så mye kalium og andre essensielle næringsstoffer at hjertet ikke slo riktig (hvis jeg husker riktig).

Mine tidligere innlegg siktet til mennesker som sliter med lett - middels alvorlig overvekt. Ikke mennesker som lider av alvorlige spiseforstyrrelser i begge ender av spektrumet (ekstremt under- og overvektige). For disse menneskene er profesjonell behandling nødvendig.

Har du 20 kilo ekstra er jeg sikker på at du kunne kvittet deg med 300g-1kg fett i uken uten noe annet enn mildt ubehag de første ukene. Etter søt og saltsuget er borte blir slankeprosessen direkte deilig ettersom man får mestringsfølelse og subjektivt + objektivt sett blir mer attraktiv. Det legger man fort merke til i oppførselen fra det motsatte kjønn. Eller samme kjønn om det er din greie De fleste blir nemlig tiltrukket av sunne kropper med passe mengde fett.
Både jeg og to nære, jevnaldrende venner bestemte oss sammen da vi var rundt 19 for å bli tynne og attraktive for å ordne damer og det gikk lekende lett. Og vi snakker om 30kg for min del. Det er lov med noen juksedager her og der så klart, men i løpet av en uke skal du ligge i et tålelig kaloriunderskudd.

Jeg har erfaring med nesten alle typer rusmidler du får tak i på gata og følelsen man får av å fråtse i bacon&cheeseburger, ostepop og Coca Cola er ikke i nærheten av følelsen og avhengigheten rusmidler kan gi.
Men jeg er veldig enig i at mat til en viss grad er avhengighetsskapende, og for noen få (som er disponert for matavhengighet kanskje?) er et EKSTREMT avhengighetsskapende.
For de aller fleste, vil dog det å gå ned i vekt være rimelig greit. Enklere enn å slutte å røyke og snuse tipper jeg, man må bare virkelig ha lyst. Som med alle andre uvaner man skal kutte ut :freak

Jesus som jeg greier å skrive meg bort i nesten alle innleggene mine
Nå har jeg vært veldig bastant i denne tråden og melder meg ydmykt ut så andre slipper til
Sist endret av Veggen; 11. mai 2020 kl. 16:38.