View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jo hos noen er det nettopp det. At mat trigger de samme områdene i hjernen så andre avhengige merker når de får sin rus. Ofte er det folk som er overspisere som opplever suget av mat så sterkt at de ikke kan kontrollere suget. De siste årene har spesialister blitt mer og mer obs på akkurat dette og de lærer nå overvektige å finne andre mestringsstrategier enn mat. Merk at jeg sier at for noen overvektige er det slik.

Så suget etter mat, søtsaker osv kan oppleves like sterkt for en som er overspiser som det en alkis eller narkoman opplever. De er avhengige, bare at de er avhengig av mat, søtsaker osv. Og når de får kloa i slikt så er det faktisk målbart på hjernescanning, da aktiveres de samme områdene i hjernen som hos andre avhengige. Så det er en avhengighet.



Huff da, nå bygger du opp rundt stigamet rundt overvekt. Det er slett ikke bra. Har du noe forskning som backer dette standpunktet eller bare slenger du ut slikt for å ramme så bredt som mulig? Du pleier å skrive mye bra her inne, men dette synes jeg ikke noe om. Og jeg tror ikke de som sliter med overvekt syne det er veldig greit å bli kalt dumme.

Du hopper over forskning på området og konkluderer på sviktende grunnlag føler jeg. Det er ikke noe særlig.
Vis hele sitatet...
Mener du at mat hijacker belønningssystemet i hjernen LIKE KRAFTIG som for eksempel Amfetamin? Eller Heroin? Og har det samme effekt på nevrotransmittere som Serotonin eller binder seg til f.eks MU-opioid-reseptorene som er en av faktorene som gir Heroin den intense avslappede euforisk følelsen?

Ja, mat er avhengighetsskapende, men på LANGT NÆR like avhengighetsskapende som sterke narkotiske stoffer. Og da burde det være ganske mye enklere å kvitte seg med denne matavhengigheten.

Det siste jeg skrev om lav intelligens er en personlig påstand jeg kastet ut basert på erfaring da både unge og eldre jeg kjenner som er overvektige gjerne er litt trangere i nøtta og mindre disiplinerte enn folk i samme alder som er normalvektige eller regelrett tynne.
Jeg er enig i at det er en ufin påstand å slenge ut, men sånn får det nå bare være.

Forøvrig vil jeg takke for at du komplimenterer meg for at du synes jeg skriver mye bra, det er gjensidig

Vil legge til at om mat hadde vært like kraftig avhengighetsskapende og gitt samme eufori/avslappethet som dop, speed eller benzo så hadde tilnærmet alle mennesker vært smellfeite.
Sist endret av krystallkongen; 11. mai 2020 kl. 13:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.