View Single Post
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Jeg vet ikke helt hvor dere har det fra at spiseforstyrrelse er enklere å håndtere enn avhengighet til rusmidler. Begge deler er avhengighet, det trigger eksakt de samme områdene i kroppen, og vil utvikle seg til en fysiologisk avhengighet over tid. Innen fagfeltet behandles det som en avhengighet. Spesialister på feltet har gjerne bakgrunn fra rusomsorgen, nettopp fordi mekanismene er så like. Problemet med en spiseforstyrrelse er at du for alltid må forholde deg til mat. Du kan ikke være en tørrlagt bulimiker.

Det handler ikke om selvkontroll, i det minste ikke etter den initielle fasen. På akkurat samme måte som det ikke handler om selvkontroll for en heroinmisbruker. Ja - det er en provoserende påstand du kommer med, spesielt for vi som har stått på sidelinjen til begge deler, rusmisbruk og spiseforstyrrelser.

Hvis jeg får komme med en potensielt provoserende påstand så er det at bare dumme folk tror det du sier, krystallkongen. Jeg anbefaler deg å lese deg opp på hva avhengighet faktisk er. Og mens du er i gang så kan du lese deg litt opp på fri vilje og denne selvkontrollen du snakker så varmt om.