View Single Post
Sitat av Sopphuet Vis innlegg
Jeg har tenkt en del den siste tiden og har nå bestemt meg for å satse på profesjonsstudiet for fullt da det vil gi meg muligheten til å kunne hjelpe de som trenger det.

Om psykedelika får anerkjennelsen nok til å komme tilbake til terapirommet får man bare vente å se på. Jeg tror det vil skje, og da vil jeg alltid ha muligheten til å kunne involvere meg med bakgrunn som psykolog. Hvis ikke det skjer så er det jo ikke egnet til klinisk bruk. Det er uansett ikke noe stort problem om det ikke skjer.

Imidlertid så kommer jeg nok til å ligge lavt og bare ta opp diskusjoner der det føles naturlig. Det er ikke noe vits i å bable om et emne hvis folk ikke ønsker å snakke om det.
Vis hele sitatet...
Høres ut som gode vurderinger. Viktig å understreke at forskningen innen psykedelika-assistert psykoterapi er i svært tidlige faser, og at mye kan skje etterhvert som det rulles ut i større omfang. Synd å velge studiet kun basert på psykedelika, for at det deretter viser seg å ikke være noe særlig effektivt i terapirommet. Samtidig ser jeg for meg at du fort vil forelske deg i andre temaer også etterhvert i studiet.

I tillegg er psykedelika ganske vanskelig å forske på sammenliknet med f.eks. SSRI'er, bl.a. da man ikke får med dobbeltblindheten i designet (enkelt å merke at man er i gruppen som fikk brukerdose LSD eller MDMA). Samtidig er de preliminære tallene svært interessante - og understreker viktigheten av å få forsket videre. På papiret er f.eks. egenskapene til ren MDMA som skapt for terapeutiske og helende prosesser i terapirommet, og psilocybin/LSD som skapt for å utfordre potensielt ødeleggende forsvarsmekanismer hos pasienter.