View Single Post
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det er mye som kan optimaliseres, uten at det trenger å gå på gjengene løs. Det tar ikke mange samtaler med de som jobber i det offentlige å forstå at det er en del direkte unødvendig byråkrati inne i bildet. Det enkleste eksempelet er hvordan mange offentlige institusjoner spinker og sparer iløpet av året for å få budsjettene til å gå opp, for så å kaste penger på ubrukelige ting fordi de må opprettholde budsjettet. For bruker man langt under budsjettert mengde, blir neste års budsjett kuttet. Åpenbart ikke et argument for privatisering, men sløseriet for å ikke få kutt i budsjetter er intet nytt. Min hypotese er at det går på hvor vanskelig det er å få en økning til tiltrengte endringer, men det er ren spekulasjon, og måten de idag holder på hjelper de ikke å finansiere løftene som trengs.
Vis hele sitatet...
Godt poeng, men er det noe som indikerer at et privat sykehjem vil ha mindre byråkrati? Pengesparerne i det private elsker i alle fall å belemre de ansatte med å dokumentere effektivitet og svinnbekempelse. Videre, hvorfor innføre vanskelige optimeringer i struktur og ledelse, når man kan innføre kortsiktige og enkle besparelser ved lønns- og kvalitetskutt? Det er mange mulige måter å spare penger på, men de enkleste og mest opplagte er de kjipe metodene vidarlo listet opp - altså er det de som vil bli brukt.

Videre, og helt urelatert - det er vel ganske mye av det byråkratiet man elsker å hate som er ganske relevant å ha den dagen noe har gått til helevete? Jeg er ikke akkurat noen stor fan av å produsere dokumentasjon som aldri blir lest, men de debattene der er ofte fryktelig enspora - det er jo ikke som om staten alltid innfører kontrolltiltak for shits and giggles (selv om det helt klart forekommer). Selv jeg er imidlertid villig til å akseptere at når støvet har lagt seg etter at det smalt, og granskningskommisjonen må grave i loggene for å finne ut hva som skjedde, så kan det være en fordel om de aktuelle loggene faktisk har blitt produsert. Her er et eksempel mange elsker å trekke frem som det endlige beviset på at all dokumentasjonen bare er tull, men som for meg egentlig bare belyser at legen ikke har forstått sin egen rolle i systemet - man stoler på at legene gjør det de skal, men staten vil ha muligheten til å gjennomgå historikken om det skulle skje noe.
Sist endret av Myoxocephalus; 4. september 2019 kl. 16:48.