View Single Post
Sitat av Demokrit Vis innlegg
Hei!

En kamerat av meg hadde politiet på besøk for noen uker siden. Helt uten grunn beslagla de telefonen hans og ransakte huset hans (uten å finne noe). På spørsmål om han hadde røyket noe i det siste svarte han "kanskje, kanskje ikke". Han innrømmet altså ingenting.

Noen dager senere (og etter å ha snakket med advokat) fikk han telefonen sin tilbake, reinstallerte den og tok den i bruk som vanlig.

Her er greia: han vet at den samme telefonen har vært i PST/Politiets søkelys tidligere (når en annen person eide og brukte den) og for noen dager siden fikk han en bot i posten for røyking (selv om han ikke har innrømmet noe og politiet egentlig ikke har noen beviser for det). Hans milde paranoia kombinert med min iboende nysgjerrighet har nå ført til at vi har bestemt oss for å saumfare telefonen for mulige overvåkningsverktøy.

Android er ikke helt mitt ekspertfelt, så utenom å sjekke fingeravtrykket i surespot og andre krypterte apper vet jeg ikke helt hvor jeg skal begynne.

Noen her inne som har tips til hvor vi kan starte for å avsløre den potensielle overvåkninga?
Vis hele sitatet...
OBS: jeg bare antar at det du skriver er sant og svarer med det utgangspunktet. Det er teknisk mulig å modifisere en telefon ved å legge til eller endre komponenter i den slik at den fungerer som en overvåkningsenhet. Du vil neppe være i stand til å finne ut av dette. Om det også er mulig å legge inn noe programvaredjevelskap som gjør samme nytten og som ikke kan oppdages av vanlige dødlige kan jeg ikke uttale meg om. Men hvis vi ser på hvor ufattelig sofistikerte datavirus kan være og kobler dette opp mot det tette samarbeidet som foregår mellom enkelte myndigheter og mobilprodusenter... Jeg er temmelig sikker på at det er mulig. Men PST opererer ikke i samme liga som CIA. Etter min tolkning av lovverket har politiet i Norge heller ikke lov til å gjøre slike ting pr. i dag. Det betyr uheldigvis ikke særlig mye, for de har historisk sett tatt seg ganske store friheter - og sluppet unna med det. De har dessuten nylig bedt om utvidede fullmakter og kommer trolig til å få det på sikt. Alt i alt ville jeg aldri stolt på den telefonen igjen, men jeg ville samtidig blitt svært overrasket om dere faktisk fant noe - både fordi det trolig ikke er noe der, og fordi dere ikke ville funnet det hvis så var tilfelle. Men, sjekk i vei! Man vet jo aldri, og det er sikkert en nyttig øvelse.

Hva forelegget angår mener jeg at han burde bestride det, om ikke annet så av prinsippielle årsaker. Det er selvsagt ganske teit å slenge med leppa til politiet, men dette med at de skriver ut forelegg for narkotikabruk uten bevis er et alvorlig problem for rettsikkerheten. Kjapt og enkelt for de, og sikkert billigere for de som blir 'dømt' hvis det også hadde fått samme utfall i retten, men det er dårlig rettspraksis. Tvilen skal fortsatt komme tiltalte til gode, men etter å ha sett dette problemet dukke opp et par hundre ganger her på forumet virker det som om bevisbyrden er snudd ganske så på hodet i slike saker. En tilståelse alene burde ikke være nok til å bli dømt i noen saker. Spesielt ikke en tilståelse som egentlig ikke er en tilståelse overhode, og som er frembrakt under slike omstendighheter. Det ville neppe holdt i retten og det vet de godt! Det virker som om de systematisk misbruker 'tilståelser' i saker om narkotikabruk, og jeg synes helt enkelt at de burde miste mulgiheten til å skrive ut forelegg i slike saker. Så får vi som samfunn heller ta kostnaden det medfører å drqa disse sakene for retten. Nå burde selvsagt narkotikabruk vært avkriminalisert for lenge siden, men det er en annen diskusjon.