View Single Post
Sitat av Sinken Vis innlegg
Nature Spirit: Nå setter du deg på en veldig høy hest her, og kommer med forferdelig mange antagelser og generaliseringer som jeg er ganske sikker på kun er fordommer fra din side. Bare fordi man betaler noen for seksuell omgang betyr ikke det akkurat at man selger heroin til barn heller, eller hva enn du mener med "andre harde kriminelle handlinger". Selvfølgelig finnes det nok mennesker som utnytter sex-selgere, men det betyr ikke at alle er det.

Jeg ville aldri jobbet i butikk om jeg plutselig ble rik. Påstår du at arbeidsgiveren min mangler empati og integritet?
Vis hele sitatet...
Ikke fordommer. Et genuint og godhjertet ønske om at ingen skal måtte selge sex for penger. Jeg tror igjen at 99,999% ville sluttet om de ble rike og/eller økonomisk uavhengige. Da ville de heller hatt sex frivillig. Noen ekstremt få ville kanskje fortsatt på grunn av en psykologisk tvangslidelse. Eller hva tror du?

Det er vanskelig å dra den streken med psykologiske kriminelle tilfeller på linje med å kjøpe sex fra et annet menneske. Men det viser jo en manglende evne til empati. Ville man solgt sex selv? Hvis ikke, hvorfor da kjøpe? Hvis man kunne skapt bedre miljøvilkår for prostituerte, så de slapp å leve på den måten, ville man gjort det fremfor å kjøpe sex? Mangler også grunnleggende refleksjonsevne.

Jeg mener at -alle- som kjøper sex utnytter dem. Hvis det var ens egen datter eller sønn det gjaldt, ville det vært greit da? Hvorfor bryr vi oss så mye mindre om naboen enn om vår familie? Litt kan jeg forstå, det er jo genetisk nedarvet, men ikke så mye mindre.

Når det kommer til sammenligningen mellom et samfunnsnyttig yrke og prostitusjon, så mener jeg at i et yrke, så lærer man å bruke hjernen og hendene til å lære, utvikle og videreføre ferdigheter, og man skaper psykososiale miljø, som er med på å fremme og forankre samfunnet på en strukturert og psykologisk bærekraftig måte. Sex er ikke så mye å lære, litt er det jo, men det behøver ikke være noe eget "yrke" for det. Jeg mener det skal være helt naturlig og personlig, og ikke til salgs.

Hvis vi alle må gå rundt og lure på om "ho eller han er til salgs", så mener jeg det vil bryte med ganske mange interne grenser hos mange til slutt, og det blir psykologisk usunt. Er vi virkelig på nivå med dyr? Er vi ikke mennesker og kan vi ikke heller lære å oppføre oss skikkelig enn å gi etter for lyster og krav, bare fordi det er penger som bestemmer? Eier vi ikke selvdisiplin?

Nei, få inn borgerlønn, så alle kan få råd til mat, bolig, strøm og vann, og la utdanning bli gratis, så alle kan få oppfylt nysgjerrighet og drømmer uten å måtte selge kroppen for å få det til å skje. Dette vil også motvirke depresjon. Det er jo helt absurd at vi ikke har kommet lenger i samfunnsutviklingen enda.
Sist endret av Nature Spirit; 28. september 2019 kl. 03:30.