View Single Post
Sitat av homoludens Vis innlegg
Hvis hensikten med besøket hadde vært å rette et kritisk syn mot moskeen hadde det selvsagt vært helt greit, men det er ikke greit å lage en koselig reportasje om ramadan fra en moske som støtter jødehat og holocaust? Ser du forskjellen?
Vis hele sitatet...
Så, en kontroversiell menighet kan kun havne i medias søkelys når de skal stilles til veggs, og aldri ellers? Det er en veldig destruktiv holdning. Ingen er bare god eller bare ond; Iago er en myte! Hvis det handler om ramadan, så velger de den første og beste moskéen som som har peiling på hva de snakker om og evner å formidle det. Dette er relevant folkeopplysning. Hvis den samme moskéen skal hudflettes for sitt syn på noe annet, så kan de ta det i en annen reportasje.

Folk må greie å ha to tanker i hodet samtidig! Hvis du skulle skirve en biografi om Stalin eller Hitler, ville du da bare ha plukket ut dritten? Det ville i såfall være historieforfalskning. Å ha en så gjennomført sort/hvitt-holdning som det du her viser er ikke bare meningsløst; det bidrar også til å undergrave relevant kritikk av islam. Du kan vri og vende på det, men islam er viktig for mange mennesker, og mange muslimer sogner til den moskeéen. slam handler heller ikke bare om krig og terrorisme, det handler faktisk mest om religionsutøvelse, ritualer og dagliglivet - selv hos ekstremistene. Jeg skal ikke si at terrorismedelen er dekket for mye eller for lite, men jeg vil si at 'hverdagsreligionen' og dennes betydning er grovt ignorert i dagens mediebilde. Og i folk flests bevissthet. Så å ha en "koselig" reportasje om ramadan mener jeg er helt på sin plass. Å si at NRK legitimerer jødehat av den grunn er fjollete.