View Single Post
Sitat av Apespekulasjon Vis innlegg
1. Om jeg skulle starte og registrere selskapet, hva er basis utgifter per år?
2. Om jeg første året velger å ikke gjøre noen handler eller annen aktivitet, må jeg da ha revisor, andre utgifter osv?
3. Leser at man må ha årlige styremøter/generalforsamling, hvordan funker dette i praksis når kun jeg er eier og ansatt? Må andre inn i styret eller kan jeg holde dette alene?
4. Hvordan fungerer det om jeg ønsker å spytte inn mer kapital på bedriftskontoen etterhvert?
5. Ser at man ikke blir beskattet personlig uten å ta ut utbytte, men man blir vel beskattet av verdien av holdingselskapet? Hvordan regnes dette ut og hvilken prosent ser man på evt?
Må selskapet skatte av verdien på aksjene man eier i driftsselskapet ved årsslutt?
Vis hele sitatet...
1. Regnskapsføring og initiell registreringsavgift.
2. Du er kun revisorpliktig om selskapet eier 50% eller mer i et annet selskap som er revisorpliktig eller du omsetter for over en viss sum (tror det er 5 mill i året).
3. Du kan sitte alene i styret nå, trenger ikke andre medlemmer enn styremedlem.
4. Er flere måter å øke kapitalen på, det letteste er å sette inn kontanter som aksjekapital, det kan gjøres fritt.
5. Du betaler personlig formueskatt av verdien på selskapet, det blir verdien av aksjene selskapet eier ved årsskifte. 0,7% i år.
Selskapet skatter bare på utbytte, 3% av 28% av gevinsten.

NB: Tar forebehold om feil, er ikke helt oppdatert på området. Dobbeltsjekk litt rundt selv.


Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Men hvorfor skal du ha ett holdingselskap? Det virker jo ikke som at du har noen selskap fra før å "holde".
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke være eneste eier av andre selskap for å ha sitt eget holdingselskap, hvis man har et stort volum på kjøp av mindre aksjeposter sparer man 28% skatt på reinvesteringer.