View Single Post
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
432
Jeg stemmer Høyre. Mitt andrevalg ville vært Venstre.

Grunnen til at jeg velger Høyre er hovedsaklig på grunn av skolepolitikken. Jeg er for en skole med tilpasset opplæring fra og med barneskolen og strengere krav til lærerutdannelsen - altså en skole med fokus på kunnskap, framfor en enhetsskole med fokus på lek og moro. Om vi får satt opp karakterkravene til lærerutdanningen er det en viss sannsynlighet for at læreryrket blir et mer respektert og ettertraktet yrke enn det er i dag, og det er ikke å forakte. Selvsagt hadde det ikke skadet å stille lærerlønnen opp et hakk eller tre i tillegg.

Venstre hadde også stilt som en stor kandidat hos meg om det ikke var for deres miljøpolitikk. Jeg kan forsåvidt se gleden i å gjøre noe for miljøet - for all del, jeg er ikke et miljøsvin selv. Det som derimot er problemet med en så dedikert miljøpolitikk er at Venstre er imot oljeboring i nord, noe jeg ikke kan se meg enig i. Jeg er selvsagt også for at det skal utvikles mer miljøvennlige energikilder, men faktum er at uten oljen som produseres i verden vil flere og flere ty til kullkraft for å kompansere for energitapet, noe som ikke akkurat er et steg i riktig retning mot en "grønnere" verden. I tillegg vil det om vi åpner for oljeboring i nord skapes og flyttes flere arbeidsplasser nordover, og ikke minst vil det fortsette å gi den norske stat enorme inntekter slik at vi kan opprettholde den relativt velfungerende velferdsstaten vi har i dag.