View Single Post
Tja ser ikke helt bort fra at det virker. Backpacking for noen år siden kom jeg i snakk med noen britter som var på langtur i 4wd, asia rundt eller bortimot som de sa. De hadde plukket opp et lokalt produkt som brukte det samme prinsippet. Dog var det i større skala. De var 3 biler i følge og hele gjengen fikk sitt drikkevann fra den vann renseren. Såvidt jeg husker så var prinsippet forholdsvis enkelt, ultraviolet lys mot bakterier og filtre (kull??) snylteormer, parasitter og dårlig smak.

Så teknikken fungerer nok, og har sikkert vært alment kjent mange mange tiår. Spørmålet er jo om disse nå har klart å forminske dette til å passe i en vanlig drikkeflaske, og om den har kraftig nok uv lys til å knekke bakterier. Regner med uv lyset må ha en viss styrke til for at det skal virke?

Kommer ikke til å backe disse, men om det viser seg å virke så kommer jeg nok til å kjøpe etterhvert. Tanken er jo usedvanlig god. All ære til thermokopper og drikkeflasker i stål. De fungerer veldig godt. Men det er drit kjipt å være hemningsløst tørst for så å oppdage at drikkeflasken lukter surt og vil gi diare om en likevel drikker.

Og det er faktisk helt greit å ta med den biten om plastflasker. Det går endel farris, bon aqua og en og annen cola i løpet av et år for min del. Ofte havner panten i en søppeldunk fordi jeg håper noen som trenger flasken finner den, men den kan jo like godt havne på fyllinga. Og da er jo flasken plutselig et problem.
Sist endret av frtoretang; 13. november 2017 kl. 19:15.