View Single Post
Sitat av komati Vis innlegg
Vi har vel høyere toleranse ovenfor kristendommen enn Islam fordi samfunnet vårt er bygget på de ti bud, og ikke sharia loven?
Vis hele sitatet...
Det er et skjevt sammenlikningsgrunnlag. Du har noe som minner om de ti bud i islam også, så hvis du skal gjøre en slik sammenlikning må du heller likestille sharialoven og moseloven. Begge deler er dypt umoralske og barbariske lover kun en person med totalt sviktende empatiske og rasjonelle evner kan ønske å leve under.

Sitat av komati Vis innlegg
Er vel bare abort og surrogati kristendommen kjemper mot det sekulære om for øyeblikket, saker folket slutter seg bak mener jeg.
Vis hele sitatet...
I tillegg har du homofilt ekteskap, stamcelleforskning og utdeling av prevensjonsmidler til ungdom, for å nevne noe. Så raskt kirken eller andre trossamfunn forsøker å styre samfunnsutviklingen på bakgrunn av hva som står i en "hellig" bok i stedet for rasjonalitet og empati, har vi et potensielt stort problem.

Sitat av komati Vis innlegg
Mormonerene er det eneste kirkesamfunnet jeg kan komme på som er bra for samfunnet.
Vis hele sitatet...
Mormonerkirken er dypt rasistisk, sexistisk og krever penger for at du skal komme til himmelen. Ikke akkurat ting jeg vil kalle kjerneverdier i et godt samfunn.

EDIT: Som et ytterligere poeng, husker du de ti bud?

1. Du skal ikke ha andre guder enn meg.
2. Du skal ikke misbruke Guds navn.
3. Du skal holde hviledagen hellig.
4. Du skal hedre din far og din mor.
5. Du skal ikke slå i hjel.
6. Du skal ikke bryte ekteskapet.
7. Du skal ikke stjele.
8. Du skal ikke tale usant om din neste.
9. Du skal ikke begjære din nestes eiendom.
10. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste.

Bud nr 1, 2, 3, dels 4, 6, 9 og 10 er ting som ikke er spesielt aktuelt i dagens samfunn. Du sitter deretter igjen med enkelte fundamentale verdier som er gyldige i alle samfunn, og ikke noe som er spesielt knyttet opp mot kristendommen. Hva med å ikke slå barn, ikke voldta, ikke slå og ikke mobbe? Det skal ikke spesielt mye til for å forbedre disse budene.
Sist endret av Provo; 29. juli 2011 kl. 21:40.