View Single Post
Først en advarsel: Dette stoffet er USTABILT og bør på ingen måte lages av folk uten erfaring innen dette feltet! Jeg tar ikke ansvar hvis noen blåser av seg div. lemmer eller dreper seg eller andre under produksjon av dette. Unngå statisk elektrisitet i nærheten av dette stoffet. Det er som sagt uhyre ustabilt, og det skal ikke harde slaget til før det går av. Friksjon er også dødsfarlig her.

Tenk slik: Når du frakter AP holder du ditt eget liv i hendene; ikke mist det. Det er ikke bra for helsa di sånn toksikologisk sett heller, så prøv å la være å spise/sniffe det. Bruk hansker når du håndterer AP.

Du trenger:
Aceton

Syre: Her kan du bruke hvilken som helst sterk, uorganisk syre. Selv bruker jeg 30% HCl, men H2SO4 og HNO3 funker også. I denne oppskriften vil jeg bruke HCl, da denne er billigst og mest tilgjengelig for de fleste. Bare husk å regne med riktige molverdier hvis du benytter deg av en annen syre eller bruker syre med ennen konsentrasjon.

Hydrogenperoksid (30%):

Glassbeger/skål

Rørepinne (helst glass) eller magnetrøremaskin.

Salt-is bad

Termometer

Filter (kaffefilter funker knall)

Dråpeteller/pipette i glass.

Natriumbikarbonat (For å nøytralisere ferdig produkt)

Jeg kommer ikke til å gå inn på den kjemiske teorien her. Skal du lage dette går jeg ut i fra at du har satt deg inn i dette på forhånd. Hvis ikke; slutt å les akkurat... HER!

Denne framgangsmåten vil, så vidt jeg husker, gi omtrent 13 gram ferdig vare. Jeg anbefaler å lage en mindre mengde hvis det er første gang, for å bli ordentlig kjent med stoffet. Dette kan enkelt gjøres ved å dele for eksempel alt i syntesen på 2, slik at mengden bli halvert. Det er lurt å eksperimentere med SMÅ mengder før du begynner å sprenge, bli kjent med det. Test med hammer, friksjon, støt etc. På denne måten lærer du best å håndtere det.

Mål ut 50ml aceton, 30ml H2O2 og 7,5ml med HCl.
Bland aceton og H2O2 i et glassbeger/glasskål som er stor nok, og kjøl det ned i et salt-isbad til det har en temperatur i underkant av 5 grader. Det går også an å legge det i fryseren.

Når det er kaldt nok, sett blandingen i et salt-isbad, og tilsett dråpe for dråpe HCl under røring. Pass godt på å holde reaksjonstemperaturen under 10 grader celsius. Begynner temperaturen å stige raskt, slutt å tilsette HCl til den blir kald igjen. Det tar lenger tid å vente på at det skal kjøle seg ned, enn å bare ta det med ro med dryppinga. Overstiger den 10 grader under reaksjonen, ender du opp med dimer, og ikke trimer acetonperoksid. Dimer er en mer ustabil og svakere isomer. Når all HCl er tilsatt, fortsett å røre blandingen i omtrent 5 minutter. Sett deretter hele greia i kjøleskapet (idèell temperatur, frysern blir for kaldt) og la det stå i ca. ett døgn.

Nå skal det knapt være noe væske igjen hvis du har gjort det riktig. Det som er viktig nå, er at all syre skylles ut av dette, ellers vil AP bli ødelagt i løpet av kort tid. ADVARSEL: Produktet du har nå er høyeksplosivt, og må behandles med YTTERSTE forsiktighet!

Legg pulveret i et kaffefilter som du har trædd over f.eks. en 2-delt 1.5liters brusflaske, løs opp en teskje natron i ca. 300ml vann, og hell det over AP'en. Gjenta deretter med rent vann 2 ganger til. Nå er det tilstrekkelig skylt, og syra burde være borte nå. Nå gjelder det å la det tørke. Jeg anbefaler å flytte den nå våte AP-en vekk ifra filteret og over på en annen overflate. Glassplaten fra en bilderamme av tilstrekkelig størrelse har jeg hatt gode erfaringer med, sørg bare for at plata er ren. Legg det en sikker plass, og unngå å bruke hjelpemidler som fønere eller vifteovner for å framskynde tørkingen.

Når det er tørt, samle det forsiktig opp. Legg det i ønsket beholder, helst plast eller noe som ikke splinter hvis det skulle gå av. IKKE legg det i en metallbeholder, da AP kan reagere med metall og danne mer ustabile peroksider. Unngå også beholdere med lukket lokk, spesielt ikke gjenget skrulokk. Noe AP kan dekomponere og rekrystallisere seg i gjengene, og gå av når det utsettes for friksjon i det man skrur opp. Ikke gøy.

Skal du oppbevare det over lengre tid, anbefales det å oppbevare det under vann. Trekk også plastfolie over før du setter på et evt. lokk, så vi er ennå mer sikret mot rekrystallisering. Det tåler å stå noen uker, men anbefaler uansett å bruke det kort tid etter det er ferdig. Vi vil ikke ha ustabile primæreksplosiver stående, vil vi vel?

Hvis du ønsker høyere stabilitet og kraft, blander du det med ammoniumnitrat (NH4NO3). Du kan bruke nesten hvilke forhold du vil. Personlig bruker jeg en tilnærmet oksygenbalansert blanding på 12% AP 88% AN, og setter det av med en (ildsensitiv) 50-50 blanding AP/AN som detonator. Mal AN'et godt før blanding med AP. Jeg bruker morter, men kaffekvern burde funke det og. Dette er viktig; jo finere AN er, jo bedre blir det.

Som sagt foregår all produksjon av dette stoffet på eget ansvar. Denne "oppskriften" er kun for informasjon, og bør ikke følges iflg. norsk lov.
Når det er sagt: kos deg.

Bjølg.
Sist endret av Hedges; 6. januar 2009 kl. 11:58.