View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Da jeg gikk ut av videregående ble det delt ut tre premier på avslutningsseremonien. Disse ble delt ut til den eleven som hadde gjort det best i realfag, språkfag og i humaniora. Vurderinga var gjort av lærerene i samråd og var ikke bare basert på karakterer - selv om det klart inngikk i det. Premien var en bok der en lærer som hadde hatt tett befatning med eleven hadde lett litt for å finne noe de trodde de ville ha glede av, et kort og en siste zinger av godlynt erting fra lærer til elev, rundet av med en runde applaus. Det var mer en hyllest til akademisk dannelse enn premiering som sådan, og jeg tror de fleste syntes det var ganske hyggelig og harmløst - bortsett fra et par grimaser fra enkelte som tydeligvis hadde forventet sitt eget navn opplest i steden for den faktiske vinneren.
Vis hele sitatet...
Dette høres mye mindre problematisk ut, særlig om man anerkjenner at andre aspekter enn ren prestasjon er viktig. Om jeg personlig ville gått for det, det tviler jeg vel på. Jeg ser ikke helt hensikten med å kåre noen favoritter i noe som helst på slutten av året, og skulle man absolutt gjort det så ville jeg utvidet til å gjelde noen ikke rent faglige priser, som kreativitet, samarbeidsevne eller klassens miljøskaper eller noe sånt. Men det er ikke det samme i det hele tatt som det vi diskuterer her, det er jeg enig i.

Hvis arbeidsgiver primært ser på en snittkarakter, så lønner det seg å velge få og enkle fag, fremfor å utfordre seg selv med å ta de mest givende kursene. Og hvertfall ikke å peise på med flere studiepoeng enn man må! Det er absurd.
Vis hele sitatet...
Så lenge man får standpunktkarakterer så lønner deg også å seife innenfor faget, følge de sikre oppskriftene, aldri gå ut av komfortsonen, aldri utfordre det vedtatt riktige svaret og aldri, aldri prøve på ting du ikke er sikker på å få til. Klassisk flink pike, altså. Så kan man spørre seg om det er egenskapene arbeidslivet og verden forøvrig trenger, og om det å være perfeksjonist med prestasjonsangst og sykelig oppheng i hva autoriteter synes om det du gjør er det som gir deg et lykkelig liv rent personlig. Hvis svaret på de spørsmålene er nei, så er det skolen som må endre seg, verden gjør det ikke.

Sitat av knert1 Vis innlegg
Nei, det var ikke en avsporing. Det var veldig interessant og gav meg faktisk et helt nytt syn på hvordan det å ikke bruke skjønn kan gi en falsk følelse av rettferdighet på tross av at realiteten kan være noe helt annerledes. Takk!
Vis hele sitatet...
Bare hyggelig! Jeg stemmer for å gi lærere faglig tillit og dyrke frem gode lærere i stedet for lydige funksjonærer. Det åpenbare svaret akkurat når det gjelder rettferdig vurdering, er å bare drite i karakterer og la læreren få lov til å være veileder i lærlings- og danningsprosessen i stedet for dommer over resultatet. Det er ikke så lett å være begge deler i en relasjon.
Sist endret av *pi; 29. juni 2021 kl. 15:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.