View Single Post
Kira reagerte da skolen ga penger til de beste elevene: – Jeg syns det var vondt

Debatten går ut på:
Er dette urettferdig, eller er dette en overreaksjon fra Kira sin side?

Personlig syntes jeg denne praksisen er feil på alle måter. Argumentet om at dette er helt vanlig praksis og at elever som fullfører svenneprøve også får slike gaver ikke henger på greip.

Er ikke enig uansett, selv om en svenneprøve er enten "bestått" eller "ikke", så det er jo et klart skille, selv om jeg mener at man uansett ikke skal gjøre "skillet" større enn nødvendig. Men at noen ikke skal få denne "gaven" fordi skolen selv ikke syntes karakterene til eleven er bra nok virker for meg veldig betenkelig.

alle elevers mål alltid være å få 6 i alle fag? Jeg er så dritt lei av denne "du må prestere best hele tiden, aldri være syk, aldri ha psykiske utfordringer"-mentaliteten som gjør at et lite problem fort kan bli et stort fordi man lettere får problemer på alle fronter og faller av lasset med EN gang man tydeligvis ikke er bra nok.

Hvis de som får består svenneprøven får gavekort så burde vel alle som får vitnemål få pengegaven? Ikke bare de som skolen selv syntes er bra nok?

Hvorfor streve etter en 6er hvis studiet du har tenkt deg inn på bare krever 3.7 i snitt? Hvorfor skal vi fôres med tvangstanker om at vi være strebere for å være bra nok?

Eksempel:
Folk har jo også ekstremt forskjellig utgangspunkt, så at noen som har vokst opp i barnevern, voldelig hjem, sliter med en diagnose, blir mobbet eller har andre store utfordringer greier å få vitnemål og har 4 i snitt er jo ganske sinnsykt bra, men skal de likevel sitte å se på "eliten" som nesten har fått hjemmelekser gjort av rike, utdannede foreldre sitter og får enda mer penger.