View Single Post
Provo's Avatar
Trådstarter
Sitat av Seppo Vis innlegg
nå er jeg ingen ekspert, men kan man da resonere at lysets hastighet er tidens fart (altså set utt ifra vårt stådsted hvor lysets hastighet er den raskest hastighet og dermed kan ingenting skjer hurtigere enn i lysets hastighet) og om man beveger seg raskere enn lysets hastighet reiser man tilbake i tid?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke jeg klarer å se for meg hva du mener med "tidens fart".. Kan du spesifisere det? Hvis du tenker på forholdet mellom proper time og observert tid, så er dette Lorentz-faktoren. Konstanten c er mer en øvre fartsgrense som ikke kan krysses. Det blir litt snodig å spekulere i hva som hadde skjedd hvis du kunne bevege deg raskere enn c, ettersom det ikke er mulig. Likningene går vekk fra normal form og ender som komplekse tall, og i tillegg trenger du uendelig med energi for å kunne nå lysets hastighet, så hva trenger du for å overgå den?

Selv om spørsmålet kan virke rimelig, så er det i grunn en ugyldig problemstilling. Det beste svaret jeg kan gi er at hvis du hadde klart det, så ville likningene sluttet å gi mening i dette tilfellet, og ingen kan forutsi hva som hadde skjedd. Men som sagt, ingenting tyder på at det er mulig.