View Single Post
Tror du berger deg på at ordningen ikke er trådt i kraft ennå. Men ta lærdom nå! Gjeldsordning gir ikke rom for fuck ups.

På en gjeldsordning får du en bestemt sum du skal leve per måned. Eksakt sum er muligens noe variabel fra person til person mtp forsørgerbyrde, medisiner, behandling etc. Alt overskytende skal til kreditorene. Hver måned. Bryter du eller kommer bakpå kan kreditorene kreve at ordningen nulles og du står igjen med all gjeld.

Akkurat feriepenger og slikt nå når du ennå ikke er kommet igang vet jeg ikke. Men når du er kommet igang så vil det i noen tilfeller være slik at feriepenger erstatter "den tolvte månedslønnen", altså er det ikke frie penger for deg. Du må fortsatt betale ihht til avtale også på feriepengene om jeg har husker rett. Har du fast lønn slik at du får lønn hver måned og feriepenger på toppen så er jeg rimelig sikker på at da skal du betale inn alt av feriepenger, pluss normalt månedsbeløp.

Du har alt hatt en sprekk før ordningen er igang. Dette klarer du mest sannsynlig ikke selv. Det kan virke brutalt, men vær ærlig med deg selv nå. Du har 1 sjansen til å starte med blanke ark om 5 år. Ikke fuck up. Verge er nevnt, godt alternativ. Da får du kun det du skal ha å leve for hver måned på konto, resten går via verge. Husleie, betaling til kreditorer etc. Da har du ikke mulighet til å føkke opp.

Bortsett fra verge bør du også vurdere å gå til behandling. Spilleavhengighet er en sykdom i mange land, og tror at det også nå er blitt det her til lands. Gå til psykolog, snakk med dem om hvilke tilbud som finnes. Noen plasser er det en AA for spilleavhengige. Det er nå du må ta ansvar og det er nå du har fått sjansen til å rette opp feila fra igår. Gjør alt som er gir deg størst sjanse for suksess. Tiden for stolthet, eller tro på egne evner og viljestyrke er forbi.
Sist endret av random67489; 18. juni 2019 kl. 16:04.