View Single Post
Nå er ikke jeg rusmisbruker selv, men jeg har ofte vært sjokkert over alle fordommene og holdningene om verserer i det medisinske miljøet, det er mange år siden de fikk pasientrettigheter men fremdeles lever fordommer og gamle synspunkt i beste velgående. En av mytene er at alle rusmisbrukere er like. Har du vært rusmisbruker og innom hjelpeapparatet kan man være sikker på at helsepersonell stikker kjepper i hjulene så de blir gående med merkelappen resten av livet. Jeg har et godt eksempel, en ung dame i midten av 20 årene tok spranget og skrev seg ut av Lar regimet. En fantastisk jobb å slutte med subutex, men tror man at man får noe støtte fra helsepersonell må man tro om igjen. Hun lever i dag som en hvilken som helst jente, har sin egen bolig, men ønsker å ta førerkort. Først av alt vil jeg si at hvis hun var så dum og beklage seg til Lar at hun hadde abstinenser og det føltes vanskelig. Isteden for å gi noen oppmuntrende ord om ikke å gi opp får hun bare til svar at det er jo bare og starte med Lar-medisin igjen Hva slags holdning er dette til en ung kvinne som har som gulrot å få ta førerkort og få barn selv en dag. Og det å få ta førerkort må man heller ikke tro skal være enkelt, etter å ha levert rene prøver i snart 5 mnd. (samme regler gjelder ikke de om slutter med Lar-medisin) sier første lege, du får levere noen rene urinprøver så skal jeg skrive helseattest til deg.Når det var gjort snudde han på hælen, og sa hun måtte vente men hvor lenge visste han ikke. Lege nummer to sier det samme, lever noen flere urinprøver så skal dette gå greit. For så og snu når hun har oppfylt sin del og si at hun måtte vente. Hun bruker ingen andre rusmidler enn en liten dose valium utskrevet av lege for angst. Snakk om å herje med folk, gi de forhåpninger, så skuffelser. Jeg har øvingskjørt med kvinnen som kjører veldig bra. Men det kan jo virke som det er viktig å stikke kjepper i hjulene og ta fra de gulroten. Hva slags holdning er dette til en dame som er midt i 20 årene, har lagt ruslivet bak seg forlengst. Skal hun ikke få oppfylt de samme drømmene som andre kvinner i hennes alder har fordi hun gjorde noe dumt et par år. Jeg er skikkelig forbanna på hennes vegne, heldigvis er hun sterk men mange gir selvfølgelig opp, hva er vitsen med å slutte å ruse seg når man blir sett på som en rusmisbruker mange år etter at man sluttet. Ingen av disse legene har engang kunne sitte en dato for når hun kan få ta førerkort, hvor er oppmuntringen (eller er det sånn at en gang narkoman alltid narkoman) Uansett hvor ung du var da du sluttet. Hvorfor går ikke denne verden fremover tro? Å er det rart folk skjuler fortiden sin, mange tror det er umulig å komme seg ut av dette, det er jo bare tull, men bare en minoritet av de som kommer seg ut av det våger å fortelle det. Noe om opprettholder tankegangen om at det er umulig og komme seg ut av det. Jeg synes det er positivt at du søker kunnskap, og bevares det finnes mange greie folk i rusomsorgen også så skal ikke felle alle over en kam, men mange må skjerpe seg. Og kanskje også helsepersonell kan gå ut og fortelle at det slett ikke er umulig og komme seg ut av dette livet. Man bryter ikke taushetsplikten om man snakker generellt, og det er viktig at verden våkner nå og tar til seg at dette er en sykdom det faktisk går an å bli frisk av.