View Single Post
Sitat av celtseus Vis innlegg
Okei, du reflekterer om innvandrere men sier egentlig veldig lite om hva konkret som er problemet med det. Annet enn at du er redd for at de blir i overtall. Er det noe problem, sånn egentlig? For noen tusen år siden var nåtidens hvite europeere mørkhudede. Menneskeheten forandrer seg og det er strengt talt ikke noe problem i seg selv.

Du skriver ingenting - nada - om roten til "problemet" ditt og årsaken til økt innvandring. Det burde jo være det aller første stedet å starte for deg når resultatet er noe som bekymrer deg så mye. Siden du ikke engang nevner årsaken, så blir det veldig tydelig at den såkalte refleksjonen din ikke er en refleksjon, men bare deling av en rasistisk og ugjennomtenkt holdning.

Så, la oss se på årsakene.
Klimaet: I dag er det rundt 50 millioner klimaflyktninger i verden. FN anslår at det vil være 150 millioner klimaflyktninger innen 2050.
Dette er personer som flykter fordi man ikke kan overleve der man er.

Noen på grunn av flom og enorme nedbørsmengder - som i Pakistan i 2022(Katastrofen ble omtalt som et klimablodbad, og det er ikke veldig lenge siden forrige gang i Pakistan heller). Så mye som 1/3 av landet lå under vann, tok tusenvis av liv, ødela hjemmene, arbeidsplassene og matdyrkingsområdene og vannet førte med seg sykdommer slik at 33 millioner mennesker ble rammet.
Andre steder på grunn av ekstremtørke som i Somalia, direkte etterfølge av klimakrisen hvor manglende regn og tilgang på vann har ført til at dyra ikke har gress å beite på og spise, menneskene ikke får kjøtt og melk fra dyra for å overleve, jorda er for tørr for matproduksjon og folk dør av ekstrem sultnød og ekstrem varme som rammer 8 millioner mennesker og barn.

Dette er bare to eksempler på katastrofer skapt av klimaet, varslede katastrofer som forskerne vet at er konsekvensen av klimaendringene. Men hvem orker vel å høre når klimaforskerne sier at vi har 2-5 år igjen på oss på å få ned utslippene? Hvem tar det seriøst når klimaforskerne sier at hvis utslippene ikke minskes drastisk så kommer ikke planeten lenger til å eksistere slik vi kjenner den om 50 år? Hører du på det? Det burde du, for det er da mye mer bekymringsfullt enn at kanskje kanskje om 4000 år så er det like mange brune og svarte i Norge som hvite. Kloden og menneskeheten eksisterer ikke engang da om det ikke skjer noe drastisk med miljøet og hvordan vi mennesker behandler planeten.

Det gir ingen mening å angripe disse klimakonsekvensene ved å bli rasist.
Med ditt engasjement så burde du egentlig blitt med i Extinction Rebellion. Ta problemet fra rota.


Så har vi krig, som også er menneskeskapt. Det er krig og/eller diktatur/terrorregime i Afghanistan, mange afrikanske områder, Syria, Palestina, Irak og Iran, Ukraina, overalt. Verden er større enn fredfulle Skandinavia. I 2018 var det 68.5 millioner mennesker på flukt fra krig.

Tankesettet ditt er ikke bare urasjonellt og feil, men det vitner også om en total mangel på forståelse av hvordan verden henger sammen og en total mangel på sympati og det å sette seg inn i hva disse faktisk rømmer fra. Hvis det hadde blitt full krig her så ville ditt første instinkt vært å ta med deg barn og familie i trygghet, akuratt som nordmenn gjorde under verdenskrigen. Tenk om amerikanerne og svenskene skulle kjeppjaga oss tilbake eller behandla oss som griser, spytta på oss, lynsja oss, ikke gitt oss en sjanse til å bli en del av samfunnet og diskriminert oss fra jobb og bedt oss reise tilbake der vi kom fra fordi de var unødvendig paranoide for at vi skulle komme å ta over landet dems. Norge og nordmenn overlevde krigen takket være solidaritet fra og i andre land. Det er ingen logisk grunn til at ikke vi skal være solidariske med andre krigs- eller kriserammede som kommer hit nå.

Hva hvis du levde i et land der folk rundt deg døde som fluer av sult eller halve landet ditt lå under vann og du hadde null ressurser til å få bygd opp et liv der igjen? Du hadde pakka sekken og reist et sted du kunne overleve og få et liv. Etter noen år hadde du gjort alt du kunne for å få resten av familien og vennene dine i trygghet også, nå som du visste det var trygt og mulighet for å overleve. Folk i krise er flinke til å ta vare på hverandre, det burde alle mennesker være.

Det er ikke sånn at mange tusen risikerer livet sitt på å på traumatisk vis prøve å komme seg over havet på en liten treflåte eller plastikkbåt fordi de er griske golddiggers som drømmer om et palass i Norge. Eller at folk klatrer inn i flyturbiner og langtranspportlastebiler og tortureres til døde av forsøket fordi de bare syns det ville være fett å komme til et annet land med en agenda om å befrukte alle kvinnfolka og ta over landet. For dem står det om liv eller død, og de risikerer døden for å ha en liten sjanse til å skape et liv.

De fleste av de som kommer bidrar stort til det norske samfunnet tross for de grove traumene de har. De blir leger, advokater, taxisjåfører, vaskehjelper, lærere og andre ting samfunnet trenger for å gå rundt. Noen blir uføre, og det skulle bare mangle med tanke på de grove traumene de har som hadde fått enhver nordmann kronisk innlagt. Alle mennesker i verden bør ha rett på helsehjelp. En god del får ikke jobb der den direkte årsaken til det er rasisme, fordommer og negative holdninger som du viser. Det avler naturligvis fattigdom og fattigdom kan avle kriminalitet. Så igjen, om en ergrer seg over at noen innvandrere trenger NAV eller er kriminelle så er løsningen på problemet å jobbe for et mer antirasistisk og inkluderende samfunn, ikke et rasistisk og fordømmende et.

Sist men ikke minst! Evn. TL;DR:
Se dette korte klippet her "Norske Grønnsaker: Hvilken virkelighet lever Sylvi Listhaug i?" og innse hvor urasjonell tankegang du har.

Fred!
Vis hele sitatet...
«For noen tusen år siden så var Europeere mørkehudede». Vel det er et komplisert tema. Dagens Europeere og spesielt Nord-Europeere har genetikk fra Neandertalere noe ikke Afrikanere har. Våre blå øyne kommer fra de antatte Western Hunter Gatherers (WHG) som var mørkere i trekkene, men langt ifra den grad Afrikanere er og hadde typiske Europeiske ansiktstrekk som vi kjenner igjen i dag. De blandet seg med Eastern Hunter Gutherers (EHG) i Norge for omtrent 10 000 år siden. Forskning må nevnes at alltid er i endring og at man derfor aldri burde stole blindt på den. EHG skal ha vært lyse i huden og blondere i håret. Dette ble til Scandinavian Hunter Gatherers (SHG). Disse blandet seg igjen med Indo-Europeere som kom fra de russiske steppene for 4-5000 år siden. Disse var og en blanding av forskjellige jegere og sankere, og hadde lysere genetikk og bar også genene for blondt hår osv. Så det å si at Europeere var mørke i huden bare for noen tusen år siden er ukorrekt og forenklet. Kilder på dette er den norske historikeren Sturla Ellingvåg, og Youtube-kanalen «Crecganford».

Innlegget mitt handler først og fremst ikke om årsaken til økt innvandring den går ut på å sette spørsmål til hele fenomenet og fremstille min egen mening. Man kan snakke om klima og klimaflyktninger så mye man vil, men naturkatastrofer og flom har alltid eksistert på jorda og spesielt i områdene rundt ekvator. Som du skriver så er påstandene til forskerne dramatiske, men vanskelig å ta seriøst. At vi innen 2050 kommer til å ha 150 millioner klimaflyktninger er kanskje fordi menneskepopulasjonen øker og ikke fordi klimaendringene har blitt så mye verre? Ja, dette er litt synsing fra min side, men jeg synes hele klimaspørsmålet og det grønne skiftet er suspekt. Kall meg gjerne en konspirasjonsteoretiker.

Flyktningkrisene vi har i Afrika og Midtøsten er mer komplisert enn slemme diktatorer som angriper sin egen befolkning. Ødeleggelsene i store deler av Midtøsten kan vi takke USA og NATO for, ja, faktisk oss selv. I 2011 var Jens Stoltenberg og Norge med på å bombe Libya til grunne på grunn av den «anti-humanitære» diktatoren Muammar Gaddafi. Propaganda ble sendt over hele vestlig TV for å fremstille Gaddafi som en forferdelig diktator og regimet som libyere levde under som umenneskelig. Senere, og ved hjelp av Hilary Clintons lekkede e-mailer så er virkeligheten noe annet. Muammar Gaddafi ville samle Afrika under en egen valuta basert på gull, dette ville svekke USA, og Frankrike. Dollaren ville derfor ikke lengre bli brukt til å forhandle med Afrika. Siden dollaren er verdens reservevaluta så kan de ta opp mye lån, og de kan også printe så mye dollar de vil fordi de eier sentralbanken hvor dollaren trykkes. Afrika er verdens rikeste kontinent i naturressurser (ekte rikdom, ikke uverdige papirlapper). Hvis du ser videoer av Libya før og etter Muammar Gaddafi så er det ingen tvil over hva slags nederlag det var for Libya at han ble drept. Vesten er derfor med på å skape flyktningkrisene.

Det er synd på disse menneskene. Siden vi selv bidrar til å skape flyktningkrisene så kan man også argumentere for at vi også burde ta imot flyktninger, men hadde nordmenn skjønt mange av de virkelige årsakene bak vestlig innblanding i Midtøsten og Afrika så hadde vi aldri støttet disse krigene i det hele tatt. Hvis innvandring ikke urovekker én så er det greit, men jeg synes fremtiden for nordmenn er vanskelig å tyde. Husk også at på verdensbasis så er nordmenn en minoritet.

Så også Listhaug-videoen. Som nevnt tidligere i tråden er det fremtiden og de neste generasjonene jeg er bekymret over. Innvandring har ikke kulminert enda og hva vi har derfor heller ikke sett de potensielle konsekvensene.

Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jeg har brukt mye tid å energi på å sikkert være rasist og livredd innvandring helt til jeg møtte en som hadde samme meninger. Det var da jeg for første gang hørte noen si det høyt å hvor jævla dumt det var. Nå er ikke innvandrere eller utlendinger noe jeg ser på som et problem eller skaper bekymringer for meg. Og med mindre jeg får et jævla godt grunnlag nekter jeg å dra alle under en kam.
Mennesker er mennesker. Hvorfor de er svart i afrika har jeg aldri tenkt på, men kanskje for å beskytte mot den jævla sola?
At folk er kritisk til innvandring eller rasisme kommer vell i bunn å grunn av fremmedfrykt og mangel på kunnskap kanskje?
Vis hele sitatet...
Argumentasjonen din kan brukes begge veier. Kan mangel på kritikk av innvandring være en mangel på kunnskap?
Sist endret av LyngogMose; 4. januar 2023 kl. 02:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.