View Single Post
Sitat av Bær Vis innlegg

Jeg tror heller ikke det er noen grunn til å tro at man får bedre innsikter/reflektsjonsnivå, eller blir mer kreativ/kunstenerisk av cannabis, som Relevant skriver. I den grad disse egenskapene er knyttet til hukommelse og oppmerksomhet vil de også bli redusert. Av erfaring kan jeg si at det er subjektivt mer givende å f.eks jamme på cannabis, enn edru, (aller best er moderate doser psykedelika, selvsagt) men om resultatet blir bedre enn om du hadde prøvd edru, er veldig vanskelig å si. Kreativt arbeid krever i alle fall mye oppmerksomhet, over lengre tid.
Vis hele sitatet...
Godt innlegg!

Vil bare slenge på mine betraktninger rundt dette med innsikter og kreativitet. Ja, jamming blir mer givende på cannabis, men fokus og konsentrasjon svikter; sjelden fullfører jeg et prosjekt i denne rusen, men som en inngangsport for å utforske nye ting føler jeg kreativiteten øker. Det samme kan sies om innsikt/refleksjon. Jeg får flere fiffige idéer og perspektiver på cannabis, men ofte ebber det bare ut i tull og fjas og atter nye tanker. Litt som Kanye West på besøk hos Joe Rogan. Jeg tror den umiddelbare kreativiteten blomstrer, men "tankerekkene" svikter som oftest, enten det er en filosofisk idé eller progressiv melodi.

Med psykedelika stiller det seg helt annerledes. Dette virker på en musiker som doping virker på en idrettsutøver. Forskjellen er vel at du optimaliserer fokus og konsentrasjon i stedet for å sløve deg ned, samtidig som åpenhet og kreativitet utfolder seg i en fri symfoni.

Sorry for å kapre tråden, men finnes det noe forskning på disse sistnevnte tingene?
Sist endret av Jørgen Moe; 21. januar 2021 kl. 20:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.