View Single Post
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
De fleste negative effekter på intelligens og psyke som kan knyttes til cannabis er høyst reversible hvis bruken kuttes - hukommelse, konsentrasjon, motivasjon, eventuell angst/depresjon man har prestert å pådra seg ved hjelp av hasj.
Vis hele sitatet...
Tror dessverre ikke det er belegg for å si dette i kilden du peker til. Det virker ikke å være enighet om dette enda. Flere studier peker mot at tap av motivasjon, fokus, hukommelse ikke er helt reversibelt, og at graden av reversibilitet er avhengig av hvor innrøyka du er (hvor mye/ofte/lenge) men få har testet over tidsrom lenger enn noen år, og de fleste kortere enn ett år. En kausal lenke er heller ikke etablert.

Én tvillingstudie (en av de sterkeste studie-typene i psykologi), fant imidlertid at endringene er reversible.

Dette har jeg fra en meta-studie. Den har til hensikt å gi overblikk over forskningen, men er begrenset i å ikke kunne gi noen kausale forklaringer, som er akkurat det man mangler for å kunne si noe med sikkerhet.

Spørsmålet om oppmerksomhet, hukommelse er mål på intelligens er diskutabelt, men dette er parametre IQ-tester måler, og om ikke noe annet vil redusert oppmerksomhet og hukommelse antagelig få deg til å virke dummere.

Jeg tror heller ikke det er noen grunn til å tro at man får bedre innsikter/reflektsjonsnivå, eller blir mer kreativ/kunstenerisk av cannabis, som Relevant skriver. I den grad disse egenskapene er knyttet til hukommelse og oppmerksomhet vil de også bli redusert. Av erfaring kan jeg si at det er subjektivt mer givende å f.eks jamme på cannabis, enn edru, (aller best er moderate doser psykedelika, selvsagt) men om resultatet blir bedre enn om du hadde prøvd edru, er veldig vanskelig å si. Kreativt arbeid krever i alle fall mye oppmerksomhet, over lengre tid.

Det er sikkert riktig at disse konsekvensene blekner sammenlignet med langvarig benzo/alkoholbruk. Koblingen med demens og alkoholisme er i det minste veletablert. Langvarig bruk av cannabis er mye lettere å opprettholde, mindre kostbart, mindre farlig, enn langvarig bruk av alkohol, men det betyr ikke at ikke det også har en kostnad.
Sist endret av Bær; 20. januar 2021 kl. 11:29.