View Single Post
Mensen er ufrivillig og noe man ikke kan bestemme og det blir helt fjernt å sammenligne med barbering og skjegg.

Hva er alternativet til å ikke barbere seg?
Ok skjegget vokser. Ingen skade skjedd, ingen hemming i dagliglivet eller jobb, til og med trendy og blir sett på som tiltrekkende og positivt.
Hva er alternativet til å ikke få brukt mensprodukter?
Skal damer holde seg hjemme hele mensen og sitte på do 24/7 til alt har rent ut? Eller skal de dra på skole og jobb med klær som er gjennomvåte av blod og legge igjen blodflekker overalt de setter seg og gå rundt med blinkende blodskilt i ræva og nedover buksebena om at nå har de mensen til alles opplysning?
Eller syns du det er en god løsning sånn de gjør det i u-land i dag der hvor de ikke har råd eller tilgang på mensprodukter at jentene fra de begynner å menstruerer som barn må holde seg hjemme fra skolen og blir plassert ute i et skur fordi familien ikke vil ha dem i huset å skitne til, og mister skolegang, faller helt ut av skolen fordi de må være hjemme en uke hver måned, går glipp av utdanning, får aldri mulighet til å få jobb og egen inntekt og er helt avhengige av å bli sammen med en mann som forsørger de? Til opplysning fører det ofte til at kvinnene er tvunget til å bli i forhold med menn som voldtar de, slår de og selger de til andre menn, fordi de ikke har sjans til å overleve uten siden de ikke har utdannelse og jobb.

Ikke minst fører dette til reversering av likestilling da jenter og kvinner ikke vil ha samme muligheter i samfunnet som menn til nettopp utdanning og jobb. Det regner jeg med at du ser ikke er særlig ideelt.

Flaks at jeg lærte meg en ting og to på den internasjonale mensdagen i år! Uvitenheten din viser hvorfor sånne dager trengs Må innrømme at jeg ikke var så opptatt av dette før selv heller men man lærer.

Litt tall helt på slutten med litt hjelp fra Google:
Kvinner menstruerer i gjennomsnitt 6,6 år(!) av livet hvis man legger sammen antall dager og bruker i gjennomsnitt 13.658 bind i forbindelse med mensen. Noen bruker mindre og mange bruker mye mere. 1 av 10 kvinner har kronisk alvorlig underlivssykdom som fører til ekstra store mengder blødning og smerter under menstruasjonen. I tillegg brukes bind når og etter man spontanaborter noe som skjer med opp til 50% av alle graviditeter så det er ikke bare for mensen at mensprodukter trengs heller.
Sist endret av celtseus; 28. september 2021 kl. 22:18.